2012-06-06

Ett krig har börjat

Har tyckt synd om dessa fyrbenta söta djur om vintrarna när dom inte har kunnat hittat något att äta. Men nu när det finns mat överallt åt dom, då är dom i VÅR trädgård. Ni har väl redan förståt att det är RÅDJUR jag pratar om. Dom har ätit av barken på två tujor på stam, men tujorna verkar ändå ha klarat sig. Dom t.o.m. drog upp dom ur jorden när vi satt nät på stammarna. Så planterade vi hängsälg härom dagen, och hade inget nät hemma att sätta på stammen. En av sälgen hade dom haft storparty på under den natten. Så det var bara till att köpa en ny sälg till hålet som var grävt. Dom har också varit och nallat en del rosenknopp har vi märkt. Så som sagt här har ett krig börjat mot dessa söta fyrbenta djur nu. Så har ni några bra förslag hur man blir av med dom, så tackar jag och tar emot.

9 kommentarer:

  1. Jaa,skjut dem ,nej lilla gumman
    jag bara skojar.
    Där jag bodde förut hade de köpt billig stark Parfym och det hade funkat.Ja det var ju inget vidare
    när man bara går köpa nya växter
    Trevlig Nationaldag önskar jag Er.

    SvaraRadera
  2. Det är bara o ligga i busken och bevaka! Jag vet och har ingen pardon för våra fyrbenta djur längre.
    Här hälls det ammoniak (eller urin om man blir nödig) och kletet Råodör, då går de till grannarna!
    Taskigt men sant..

    Blågul kram

    SvaraRadera
  3. Å va trist för som du sa är dom ju så söta. Men inte ok att dom förstör så mycket :(( vet inte vad ni ska göra, är ju rätt grön på planteringar och dyl.

    Lycka till iaf

    Kraaaaaaaaaam

    SvaraRadera
  4. Trist när man inte får ha sina växter och grödor ifred. Jag har problem med betydligt mindre djur än ni, nämligen kråkor. Tre förbaskade flygfän som älskar mitt nya grönsaksland. När jag kom hem idag upptäckte jag att de vänt upp o ner på två krukor med squashplantor. Grrrr..Jag ska väl inte säga vad jag har lust att göra med dem.
    Hoppas ni hittar ett sätt att få bort rådjuren hos er!

    Ha en härlig nationaldag...
    Kram
    Ulrika

    SvaraRadera
  5. Ja de där rackarna. De hade grävt upp alla mina penséer men jag la ut vitpepparkorn och nu har de fått vara ifred.
    kram Agneta

    SvaraRadera
  6. Ojdå, de som är så fina att se på! Har inga tips men ser att du fått ovan så det är väl bara att testa på!! Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Näeee dom stackars fina djuren:) Låt dom äta upp allt:))) Skojar, vet inte hur man blir av med dom..Stor kram Anne och lycka till...

    SvaraRadera
  8. Hur får man bort rådjur egentligen?
    Dom ger sig nog inte så lätt=))

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  9. Minera Trädgården det ända som hjälper ... Ta hjälp av Djur-skydds-föreningen dom vet alla kryphål för en lyckad Rådjurs-BOMB.
    Lycka till / Tänt vare här .... Kapten Andersson

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.