2012-10-10

Mätt i magen

I morse åkte mössa och vantar på när det bar av till jobbet. Termometern visade bara +2 här hemma. När jag kom hem nu från jobbet tog jag hand om de sista äpplena som låg på backen och gjorde mos av dom. Jag tvättade äpplena väl och skar dom i tunna bitar med skalet kvar. Kokade bitarna i  vatten i ca. 2-3 minuter. Hällde av vattnet i en fin sil och hällde tillbaka bitarna i kastrullen och mixade dom med mixern. Sedan var det bara att smaksätta med socker och kanel eller ingefära. Jag tog kanel i mitt mos. Nu när jag gjort äpplemoset var jag tvungen att fixa till en ugnspannkaka. För man vill ju ha något att lägga moset på.
Resultatet blev kanon och både jag och gubben är mätta nu. Så nu blev det ugnspannkaka i lunchlådorna i morgon också, med det nya moset till.

9 kommentarer:

  1. Se Pannkaka det är mitt Liv de.
    Det finna inget så gott,jo det gör det väl, men jag skulle gärna
    vilja ha den där matlådan.
    morn,morn nu väntar tvättstugan
    kram Mamma H

    SvaraRadera
  2. Jösses så gott. Kan du smitta av dig lite energi tro;))

    Kraaaaaaaaam

    SvaraRadera
  3. Åh , så gott!
    Nu blev jag lite småstressad... jag har så mycket äpplen,. men inte hunnit göra så mycket med dem än!
    Tack för påminnelsen... =)
    Kram
    Sofia

    SvaraRadera
  4. Vi har knappt haft några äpplen i år så jag gjorde ingen äppelmos. Din ser himla god ut.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  5. Så gott det låter och så närproducerat! Du har så många goda fina recept du delar med dig av ;)
    Ha en skön fredag,
    kram Sussi

    SvaraRadera
  6. Hua så kallt, man är liksom aldrig riktigt beredd när den anfaller;) Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
  7. Det låter jättegott med äpplemos till ugnspannkaka...aldrig testat. Brukar alltid äta det med lingon :)
    Ska definitivt testas!!

    Ha en härlig helg!
    Kram
    Ulrika

    SvaraRadera
  8. Lät väldans gott....nu får vi hoppas att vi klarar oss från snöhotet, ha en fin helg, kram

    SvaraRadera
  9. Mmm vad gott med ugnspannkaka, det är det nog flera år sedan jag åt! Det låter gott med äppelmos till, jag har av någon anledning trott att man MÅSTE ha lingonsylt till ugnspannkaka? Det är säkert mamma som tutat i mig det ;-).

    Här ligger också temperaturen strax över nollan på morgnarna, men vilket sagolikt väder vi har haft de senaste två dagarna! Hoppas det håller i sig :-).

    Många kramar
    Bitte

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.