2018-05-15

Plättlätt gurkinläggning

Gjorde en superenkel inläggning på saltgurka igår. Vi köper smågurka här istället för vanlig slanggurka när vi handlar gurka. Men det här inläggningen går säkert lika bra att göra på slanggurkan.
Jag skivade gurkan i lagom tjocka skivor som vi ville ha. Man kan även ta mandolinen och köra supertunna skivor om man vill. Sedan tar man en burk och fyller upp den med gurkan och dill. Men mellan varje varv tar man och saltar innan man lägger på nästa varv av ny gurkskivor. 
När gurklagren är lagda i burken sätter man locket på och ställer den några timmar i kylen.
Efter några timmar har gurkan dragit ur sig och gurkan ligger i saltlag. Då är det bara att hugga in och äta den.


Salt, dill och gurka.

 Lägg varv av gurkan och salta i mellan.

 Här har det redan blivit saltlag.

 Nybakat bröd med paté och saltgurka på.

 Tranbär och mandlar blev det i brödet denna gång.


Var på Jumerca och köpte en bit paté.

8 kommentarer:

  1. Vilket snabbt och smidigt sätt att lägga in gurka på! Det skulle jag vilja testa men jag tror att det blir bättre på smågurkor så det blir till att vänta lite.

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
  2. Den pate'n är god. Gurkan ser mumsig ut dessutom.

    SvaraRadera
  3. Så gott! Den gurkinläggningen borde till och med jag klara av ;-)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. Åh vad dt verkar enkelt enkelt allt Du hittar på. Du är en riktigt duktikg "mat morsa" tyckder jag. kram från din mammz.

    SvaraRadera
  5. Saltgurka är nåt vi börjat äta mer av på "äldre" dar :) och då har vi gynnat "Felix"
    När tiden känns mogen ska jag pröva lägga in den själv ;)
    Ha en fin kväll
    Kram

    SvaraRadera
  6. Så gott med inlagd gurka och leverpastej!
    Min favorit just nu är vit saltgurka, leverpastej på knäckebröd.

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  7. Hej Carin, Men vilket spännande recept och just för att det är så okomplicerat. Jag trodde att man fick lov att ha vätska (ättika) i, men toppen om det går utan. Skall prova snarast! Älskar sådant som är lätt...och gott!
    Kramen och tack för hälsningen på nin nya blogg!
    Anneli

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.