2018-05-18

Ungefär så här

Torsdagen rullade på i sin vanliga takt som även de övriga dagarna gör här. Vi var iväg på förmiddagen och handlade lite basvaror för att fylla upp med hemma. 
Vi gick en liten sväng och tog oss en tostada con tomate på en krog i närheten. Sedan styrde vi stegen hemåt och var hemma resten av dagen. Gubben satt igång och vattnade alla växter och jag satte mig i en solstol och sydde lite på kimonon. Det tar lite längre tid att sy för hand än när man hade symaskin. Min symaskin gav jag till grabbens flickvän när vi flyttade hit. Hon är duktig på att sy och behövde en. 
Jag är inte klar ännu på kimonon kvar är att sy runt framsidan och halsen. Men visar er ändå hur en kimono blir av en sjal.
Mitt sätt att skapa en kimono är busenkelt och går snabbt också om man har en symaskin. 
Du viker sjalen dubbel och syr ihop båda sidorna men lämnar ung. 20 cm öppet (hålet för armen). Sedan viker man en gång till och får mitten för att klippa upp för öppningen. Därefter gör man en snygg fåll runtom där man klippt upp för öppningen.




7 kommentarer:

  1. Vad fint! Ja du får komma med en mer utförlig beskrivning. Perfekt till strandlivet ju. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Jaa, lilla gumman min.Så många snygga Kimono du sytt ihop. Enkelst men "skitsnyggt2
    dU ÄR EN PÄRLAS. mÅSTE OCKSÅ MEDDELA ATT BUKETTEN FRÅN eR ÄR NÄSTAN LIKA VACKER ÄNNU.
    i MORSE FRÖS FLICKAN FRÅN hEMTJKÄNSTEN när hon var och hämtasde min tvätt.
    I morgon skALL JAG PÅ BRÖLLOP SOM dU FÖRSTÅR. KRAM MAMMA h

    SvaraRadera
  3. Så fint. Kul att sy den själv. Kram.

    SvaraRadera
  4. Så fiffigt så så bra det blev! :-)
    Jag har en symaskin som står i garaget. Tjatade som tusan för att få med den till Spanien när vi flyttade. Har använt den EN gång på 12 år nu... ;-)

    SvaraRadera
  5. Den där kimonon är jättefin. Jag beundrar de som kan sy. Det är inte min grej.

    SvaraRadera
  6. Så fin kimonon blev!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Så himla smart ide. Och billig om man går på kimonos från marknaden :)
    Gillar att sy, tyvärr blir det allt för sällan eftersom tid och inspiration saknas för tillfället.
    Trevlig fredag
    kram

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.