2019-05-04

Lite hit och lite dit

Vi hade fått ett mail från juristen att gubben var tvungen att få en ny stämpel på sitt padron. För det har gått över 3 månader sedan vi fick vårt padron och då kan han inte få sjukvårdskortet som vi väntar på som man ska ha. Ja det är krångligt här med saker och ting men bara gilla läget.

Så vi tog bilen till kommunhuset eftersom vi skulle vidare sedan. Det var inte alls så mycket folk där igår så det gick snabbt med vårt ärende. Ja, vi fick till svar att vi skulle komma dit och hämta det nya pappret på måndag. Det var inget som kunde göras nu på en gång. Hur svårt kan det vara att ta ut ett nytt papper med nytt datum och tjonga på en stämpel.

Nästa stopp blev Los Montisionos för gubben har ett projekt på G och ville kolla på virke. Men inget fanns som han letade efter så vi svängde bilen runt hörnet och besökte Bodegan som vi varit i en gång tidigare. Men det blev inget köp där heller för i egentligen var det inget som vi behövde.

Gubben fick nu 2 st. sms på mobilen, det ena från vår vän Chatarina i Torrevieja och det andra från en hantverkare som undrade om han kunde komma idag (igår) istället kl.12.00. Det från Chatarina var att hon undrade om vi visste om någon vårdcentral.

Vi ringde upp Chatarina och bestämde att vi kunde köra henne till vår vårdcentral eftersom hon inte hade sin hyrbil kvar. Vi hämtade upp henne och lämnade av vid vårdcentralen sedan körde vi hem för att passa tiden med hantverkaren.

Han var redan på plats och vi diskuterade det vi skulle med honom. Då ringer Chatarina och säger att vårdcentralen hade stängt på grund av renovering men hon hade fått pratat med en som tyckte att hon skulle åka till Quironsjukhuset istället. Hon hade försökt att ringa taxi. Men när hon började prata engelska la dom bara på. Så vi sa att vi skjutsade henne upp till sjukhuset.

Givetvis följde vi med in och väntade tills hon blev omhändertagen och fick klara besked om sitt öga som hon sökte för. Allt gick rätt så snabbt ändå förutom lite krångel från receptionspersonalens sida. Vi åkte därifrån med bra besked efter undersökningen som dom gjort. Hon kunde flyga hem utan att vara orolig för trycket som kan bli när man flyger.

Vi lämnade av Chatarina och sa hej då för denna gång. Sedan fortsatte vi till Mercadona för att köpa räkor. För vi tänkte marinera räkor till middagen igen. Vi köpte en flaska bubbel med som jag nästan glömde bort att jag lagt i frysen när det var dags att äta.

Sedan blev det tv-kväll resten av fredagen.

Gubben hittade ingenting.

Men jag hittade en söt liten stuga.

Tomhänta gick vi härifrån med.

Sedan en tripp till Quironsalud.

Finns en låda med blandade småfisk i fiskdisken. Undra om man köper och gör fiskbuljong på dom.

Vi nöjde oss med räkor på vår tallrik.

Gjorde små salladsskålar av salladen igår.