2020-05-15

Vad du vill kakan


Inget vidare väder man vaknade upp till igår morse. Det regnade igen (det har regnat väldigt mycket nu) och det var mörkt på himlen. Så frukosten intogs med tända ljus ute på altanen innan vi stack hemifrån och iväg på lite jobb.

På eftermiddagen när vi kommit hem igen bakade jag en god mjuk kaka till kvällsfikat. Hittade receptet på insta som var busenkelt att göra. Kakan kallades "vadduvillkaka" eftersom du kan ha vilka som helst bär eller frukt i den.

VAD DU VILL KAKA
75 g. Smör
1 tsk. bakpulver
1 tsk. vaniljsocker
2 dl. socker
2 st. ägg
2,5 dl. vetemjöl
..............................
1-2 dl. valfria bär / frukt
Flagad eller hackad mandel
.................................................
Smält smöret i en kastrull och rör ner resten av ingredienserna i nämnd ordning.
Häll smeten i en liten bakplåtsklädd form.
Toppa med valfria bär / frukt och mandeln.
Grädda i 200 grader tills kakan är klar ca. 20-25 minuter beroende på formstorleken.
.................................................. ..............................................

Vi tog vårt kvällskaffe ute i trädgården vid våra citrusträd. Jag tänkte på mamma som skulle ha fyllt 89 igår om hon hade levt. En konstig känsla att hon inte finns mer i livet och jag inte kunde ringa och säga grattis.

Jag hackade min mandel och hade äpple i kakan.

Tur att vädret hade vänt så man kunde sitta ute.

Kvällsfika bland citrusträden.

7 kommentarer:

  1. Vad mysigt det ser ut där bland citrusträden. Ja det måste kännas konstigt att inte ha en mamma i livet. Kram till dig. Kakan ser väldigt god ut. / Pia

    SvaraRadera
  2. Ja det är svårt att vänja sig vid att föräldrar går bort. Saknaden finns alltid kvar, även när sorgen mildrats.
    Din kaka såg riktigt god ut. Den ska jag nog prova någon gång framöver. Tack för tipset.
    Regn hos er och snöblandat regn hos oss. Vädret är verkligen konstigt nu. Väntar fortfarande på värmen som aldrig vill komma. *Suck* Ha en riktigt skön helg nu.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  3. Saknaden blir extra stor när det är speciella dagar, som födelsedagar.

    Kakan såg himla god ut :-)

    Ha en fin start på helgen!

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig fika i fin miljö!
    Saknaden är alltid stor men vissa dagar blir den extra stor <3

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
  5. Låter smaskens. Skönt att vädret vände till sol. Kram.

    SvaraRadera
  6. Kallt, regn och hagel har det bjudits på här i Stockholms skärgård idag. Den kakan brukade jag göra när ungarna va små, länge sen nu. Jag bävar för morsdag som är snart, trotts att det är 2 år sedan min mamma dog. Sorgen och saknaden försvinner inte man lär sig att leva med den. Kram Eva

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.