2020-09-21

Teamwork


Vi kamperade ihop i köket igår jag och gubben. För han hade plockat av en massa fikon från kaktusen och skulle göra fikonsirap hade han tänkt. Men allt går bra mycket fortare om man kör lite teamwork.

Så jag skalade fikonen och gubben körde de i mixern lite snabbt och sedan silade han dem så att kärnorna blev kvar och saften hamnade i kastrullen.

Sedan kokade vi all fikonsaft med en sjujäkla massa socker. Vi har lite svårt (båda två) att göra något i normala satser 🙄 när vi är i köket. Det är inte någon liten burk med hemmagjord sirap det blir när det är klart. Utan vi måste åka och handla några burkar idag till vår fikonsirap.

Jag gjorde även en ny sats med ingefärsshot som jag tar varje dag. Det har blivit ett måste helt enkelt. Men när vi var i Sverige blev jag för snål för att köpa dessa färdiga ingefärsshotar som fanns på flaska i affärerna. Det var ju hutlösa priser på dem.

Sen hittade jag ett recept på en äppelpaj hos Anna som jag var tvungen att testa för den såg så himla god ut. Receptet hittar ni här hos henne.

Vi åt lax till middag som gick snabbt att fixa till, och efter middagen var det storröj i köket efter allt som vi hade använt och plockat fram 😱. 

Tog och torkade av alla köksluckorna med när jag ändå var i farten i köket högt som lågt. Sedan fram med snabeldraken ett varv och efter det kände jag mig nöjd.

Då hade det blivit dags för kvällsfikat och ett smakprov av äpplepajen med lite vaniljsås på.

Började kolla på Partisan på Viaplay på kvällen. Tv:n har inte varit påslagen så värst mycket i sommar hos oss. Så det är nu vi börjar kolla igen på serier som gått eller som börjat.

Varför ska man plocka in 10 st. för, när man kan plocka en hel hink 😲.


Plasthandskar, gaffel och kniv är redskapen för att få av skalet och inte få en massa taggar i händerna.


Sedan ner med dem i mixern.


Och sila dem så att det bara är saften kvar.


Ingefärsshot med apelsin och citronsaft i.


Mycket smarrig och god paj.


Fisk i alla sorter är bra gott tycker jag.


Torkat och putsat så att köket såg okej ut igen.


Egengjord vaniljsås på tjockgrädde, äggula och vaniljsocker. Bara att vispa så att det blir lite fluffigt.


7 kommentarer:

  1. Ser ju otroligt gott ut med fikonsirap, om än lite joxigt att få till med taggar och skal. Har aldrig smakat men hoppas det blir tillfälle nån gång. Skön känsla när allt är nystädat och fräscht.
    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Visste ni inte att söndag är vilodag? 🙃🤣 Det var många projekt på en gång där och köket blev skinande rent på kuppen. Ha en fin vecka. Kram

    SvaraRadera
  3. Vilket braigt team ni är! Så himla pyssliga :-)
    Köket blänker ju hur mycket som helst också - säkert att du inte haft nåt specialfilter på kameran? ;-)

    Ha en fin start på veckan!

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat. Effektivt teamwork. Inte så förtjust i pajer med skal. Men smulpaj är ok tycker jag.
    Laxen däremot såg riktigt god ut.
    Ha en bra måndag.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  5. Bra med teamwork och bra mycket roligare att hjälpas åt. Fint kök ni har :) Ha en fin måndag //Christina

    SvaraRadera
  6. Så mycket gott, pajen blev jag sugen på kram

    SvaraRadera
  7. En dag i matens tecken och visst är det bra med teamwork.
    Vilket fint kök ni har!

    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.