2026-06-16

Ny vecka

 Vi tog svängen runt havet innan frukosten jag och Ixa, Det var lite mulet först men det ändrade på sig rätt så kvickt som det ofta gör här.

Vi spenderade dagen hemma i stort sett hela dagen förutom när vi tog en sväng med bilen för att hämta ut medicin och rasta Ixa.

Jag hade fått in alla ögondroppar som jag ska ha till ögat när det är dags för min operation. En av medicinerna var inte gratis utan fullpris på och den var dyr såklart. 

Kvällen här gick i fotbollens tecken. Det var både VM-fotboll och superettan som visades.






2026-06-15

Vilosam söndag

 Söndagen för mig blev en vilodag. Jag var väldigt trött efter lördagens alla roligheter. Vet ju att det brukar bli så och det 'r smällar man får ta om man vill ha lite skoj.

Gubben och brorsan de jobbade lite i trädgården på förmiddagen och fick bort lite växter som gubben velat bli av med länge.

Sedan tillbringade de resten utav dagen på taket. När kvällen kom gick jag också upp dit och vi grillase kött och sedan satt vi kvar där tills det var dags att ta kväller.

Brorsan och gubben skulle ju upp och se på Sverigematchen kl.04.00, men det hoppade jag. Jag gick upp vid 06.00 när de gick och lade sig ett tg igen.



Godmorgon.

2026-06-14

Trevlig lördag

 Vi gick till havet på morgonen jag och Ixa innan frukosten. Efter frukosten blev det ett blogginlägg och sedan hoppade jag in och duschade. 

Brorsan och gubben gick upp på taket. Brorsan hängde tvätten och gubben gick över växterna.

När jag var lar gick jag till marknaden för att köpa färsklök som jag gkömde när vi handlade sist. Sedan gick jag förbi churros-ståndet och handlade några churros som vi kunde ha till marknadsölen. Vi hade bestämt att vi skulle ses på An Sibin när jag var klar med mina ärenden.

Vi kom dit nästan samtidigt och vi hittade ett bord i skuggan och satte oss. Där satt vi sedan ett bra tag och njöt innan vi styrde stegen hemåt igen.

När vi kom hem tog jag ett varv med Ixa och sedan gick jag och brorsan och tog oss ett dopp i poolen. Jag har inte badat i poolen sedan hösten 2024, för sedan blev jag sjuk. Men igår så blev det ett dopp och det var så skönt. Det var 27 grader i poolen så frös gjorde man inte.

På kvällen åt vi på altanen och sedan blev det 2 avsnit på serien innan jag hoppade i säng.



Det började att ljusna  när vi gick mot havet.


Playa Flamencastranden.


Våran pool.

2026-06-13

Vanlig fredag

 När frukosten var i magen och kaffet urdrucket gjorde vi oss i ordning för att åka bort till vårdcentralen och sedan vidare till Mercadona.

Jag tog med mig brorsan in på vårdcentralen så fick han vara min nummerlappskollare. Eftersom jag inte ser siffrorna på skärmen längre. Och så slapp jag fråga andra som jag gjort tidigare.

Jag frågade brorsan vad han tyckte om sorlet som är i väntrummet. Jo det var markant skillnad mot hemma i Sverige där det är näst intill är knäpptyst och att man nästan hoppar till om någon skulle börja prata med en.

När jag var klar där så for vi vidare till Mercadona och gjorde en liten veckohandling innan vi styrde bilen hemåt igen.

När allt var på sin plats i skåpen så satte vi oss i trädgården och åt vattenmelon under parasollet. Jag satt där ett bra tag men när gubben tog eftermiddagsrundan med Ixa gick jag och lade mig en stund. Brorsan gick upp på taket och tog eb siesta i en solstol.

På kvällen efter maten blev det kortspel och jag vann inte igår heller. Men ikväll kanske det blir min tur. Vi såg ett avsnitt på serien och sedan såg gubbarna andra halvlek på VM-matchen som var.



En ny dag med sol och värme.

2026-06-12

Hemmadag

 Som brukligt när väskan hänger på magen. Men morgonrundan missar jag inte den är guld värd. Få vakna till liv på gatorna i byn eller nere vid havet. Rensa huvudet med tankar och grubblerier så man får plats med nytt där inne.

Gubben och brorsan åkte iväg och handlade sill till midsommar så man inte blir utan nästa vecka när midsommarafton är.

Dagen löpte på som vanligt med det eviga dunket utifrån gärdet där de krossar all sten och lastbilar som åker fram och tillbaka och hämtar upp det.

Det blev lite kortspel innan vi bänkade oss vid tv:n och började att se en ny serie "För evigt dömd" på Netflix. Sedan blev det första matchen i fotbolls-VM men då hoppade jag i säng.



Gjorde en skoj bild på oss i ChatGPT.



Skickade en varsin sommarpeng till alla våra barnbarn. Kom en bild på Amelia och Elvis från skolavslutningen.


För evigt dömd" är en populär spänningsserie
baserad på Harlan Cobens bok med samma namn.
Den argentinska miniserien utspelar sig i Patagonien och följer journalisten Ema Garay. Hennes liv vänds upp och ned när hon upptäcker sin ex-fästman på en dejtingapp en man som försvann spårlöst för elva år sedan och som hon trodde var död.

2026-06-11

Behandling

 Gubben skjutsade bort mig till sjukhuset på morgonen för en ny behandling. Satt där i 3 1/2 tim. som vanligt innan jag var klar.

Messade till gubben att han kunde komma och hämta mig och ingen lång väntan innan han var där.

Sedan blev min dag inomhus och i ryggläge i omgångar. Blir alltid lite loj och nedstämd den första dagen. Lätt för gråt och även vresighet fast jag inte vill. Men gubben vet och jag berättade det för brorsan dagen innan med Men idag är det bättre förutom tröttheten då.

Jag fick en tid i sjukhusappen för pet-scan nästa vecka och resultatet borde jag få när jag träffar läkaren igen. Skönt att äntligen få det gjort så man vet hur det ligger till med cancern.



En runda genom byn innan sjukhuset.

2026-06-10

Tisdag

 Vi stack iväg till sjukhuset efter frukost och bror min var hemma med Ixa under tiden.

Igår blev det 45 minuters väntetid innan mitt nummer kom upp. Det var ett positivt besök. Mitt blodprov var bra och jag gör en ny behandling idag.

När vi var hemma igen åkte gubben och brorsan iväg och uträttade en del ärenden. Jag själv tog ryggläge på soffan. När jag vaknade tog jag en promenad med Ixa.

När gubben och brorsan kom hem igen hade de med sig en varsin kebabtallrik från XXL i Cabo Roig. Det var så mycket så jag orkade inte smälla i mig hela portionen.

När kvällen kom så var det fotboll på tv:n



Vi såg solen en stund sedan blev det mulet till eftermiddagen.

2026-06-09

Ny vecka

 Jag började måndagen med ett sjukhusbesök och det var blodprovstagning inför besöket idag hos onkologen.

När vi var hemma igen satte jag mig en stund ihop med brorsan och gubben i trädgården, men sedan gick jag in och tog en liten vilostund på soffan.

Gubben och brorsan de jobbade i trädgården och när jag vaknade var vårt apelsin och mandarinträd borta. Gubben har velat ta bort dem länge nu. De har inte gett någon frukt på ett par år och det blur en massa ohyra på dem. Ett jäkla bestyr att hålla efter hela tiden.  Så nu åkte de väck.

Jag tog eftermiddagsrundan med Ixa och sedanl började jag med maten när jag kom tillbaka. Vi åt på taket och blev sedan kvar där till kvällen. 

Vi tog kvällsfikat på altanen och till det blev det en bit blåbärspaj och vaniljsås. Sedan satt jag där tills det var dags att hoppa i säng för mig. Gubben och brorsan satt kvar ett bra tag till.



Svängen runt havet på morgonen.



Blev tyvärr ingen före bild eftersom jag sov. Men där stolarna står på bilden där fanns träden förr.

2026-06-08

Nu är vi tre i huset

 Söndagen blev en skön och härlig dag hemmavid i trädgprden. Brosan lapade sol och vi andara två höll oss i skuggan. Ja man har mycket att prata igen även om man hörs på mobilen titt som tätt. Gubben och brorsan tippar ihop så det är ju varje vecka faktiskt.

Vi åt på altanen när kvällen kom och sedan blev det finalen av Robison och en miniserie på Netflix innan jag sa tack och godnatt.

Gubben och brorsan satte sig på altanen ett tag till och löste lite korsord innan de tog natta.



Bild från morgonrundan med Ixa



Det här hade brorsan med sig. Då är man i BUBS himlen.


Hemmagjorda hamburgare fick det bli till middag.

2026-06-07

Lördagen

 Efter morgonrundan och frukosten + lite vila på soffan tog jag tag i lördagen,

Det blev en maskin tvätt som startades och sedan åkte dammsugaren fram. Svepte runt i rummen och sedan våttorkade jag golven. Fixade till gästrummet till brorsan som kom ner igår natt.

Vi åt rester när det var dags för middagen och efter det blev det boklyssning för min del och gubben var försjunken i mobilen med något.

Innan vi satte oss vid tv:n på kvällen tog vi oss en dusch. Vi såg en film som hette "El Hijo" och den hade ett väldigt konstigt slut.



Godmorgon till en ny dag.


Den skildrar en konstnär vars liv rasar samman när han misstänker att hans fru försöker hålla honom borta från deras nyfödde son

2026-06-06

BDUMP

 Ja det är förkortningen på min ögonsjukdom som jag fått p.g.a. av cancern.

Och igår så hade jag en tid igen hos ögonläkaren för att kolla upp den. Det blev lite fler maskiner som ögonen skulle kollas i igår innan jag fick träffa läkaren.

När det var dags att träffa honom så frågade han hur det var med mig och jag sa att jag tycker att det har försämrats väldigt mycket sedan jag hade en tid i februari hos dem.

Han förklarade att den gråa starren har utvecklats ganska snabbt i båda ögonen och att jag kommer få göra en operation inom en snar framtid.

De börjar med högerögat som är värst och sedan blir det mitt vänstra. Jag kommer inte bli 100% bra men det kommer att bli bättre än vad synen är just nu, och det är jag tacksam för om det blir.

Så nu har jag även en ögonoperation på min lista att beta av. Så nu väntar jag på att den här tiden ska dyka upp i min sjukhusapp med.

Jag fick med mig ett papper hem hur jag ska göra med ögat innan och efter operationen. Operationen är en dagoperation så jag får åka hem samma dag.



Solen på väg upp.

2026-06-05

Ingen märkvärdig torsdag

 Det var en blåsig torsdag men ändå varmt i vinden. Ixa och jag tog svängen förbi havet på morgonen och då var det mulet men det ändrade på sig rätt snart under dagen,

Det hände väl inte så värst mycket här hos oss. Vi gjorde detvi ville göra och lät dagen bara glida fram i sin egna takt.

Vi åt på taket för gubben höll på med växterna där och det var ju onödigt att han skulle behöva springa ner bara för att äta.

Det är ett jäkla liv nu utanför hos oss nu när de håller på ute på allmäningen. Det krossas sten och det grävs för fullt. Här är det inga 7 till 4  jobb som gäller utan de håller på tills det blir kväller. Igår så slutade de vid 19.30.

Kvällen blev en stund vid tv:n och vi såg en B-film som hette 180. Skriver inte ens om den för det var inget att se.



Fick se igår att nu har även parasoller och strandbaren kommit upp på La Moscastranden,



Solen kämpade för att komma igenom molnen.




Nu blommar fredsliljan för fullt.

2026-06-04

Fått tider

 Det var en solig och varm dag igår med men med lite vind som fläktade skönt i skuggan.

Igår så dundrade det in tider i sjukhusappen. Så nu har jag tid för ultraljud och även en tid för att träffa medicinläkaren igen efter det. Tiderna var i slutet av juni och i början av juli Så nu kan man släppa det och fortsätta att blicka framåt.

Gubben åkte bort till La Zenia för att köpa en ny asklåda till grillen men jag stannade hemma med Ixa och körde en maskin tvätt som torkade väldigt fort i vinden.

Jag lyssnade även på den nya boken ett tag när jag tog viloläge på soffan. Sedan tog jag eftermiddagsrundan med Ixa när gubben var iväg på shoppingrundan.

När vi hade ätit senare på kvällen blev vi kvar på altanen tills vi kände att det var dags för en stund vid tv:n. 



Vi tog morgonrundan genom byn och fick se att de håller på att bygga upp en sportclubsanläggning  på en ödetomt på marknadsgatan.


Har gjort en skojig lampa (tycker jag) av en glasburksom jag bakade in i lufttorkande lera och med en ledlampa som sitter i locket. Den är döpt till Punkrock Jerry och står på altanen. 


Vi hade kycklingben till middag och till det en varm sallad till. Salladen bestod av stekt sparris och papaya med hackad bladpersilja i. Pressad lime och salladskrydda på.

2026-06-03

Läkarbesök och en trevlig eftermiddag/kväll

 Igår hade jag en tid på sjukhuset på medicin för att kolla om mina blodproppar hade försvunnit. Det jag tyckte var konstigt var att jag inte fått någon tid för ultraljud som de sa i februari att jag skulle få. Tycker ju att man skulle ha gjort det innan mitt besök.

När det blev min tur och jag kom in till läkaren som inte var samma läkare som sist, så nämde han med en gång att han tyckte det var konstigt att jag inte fått en tid till ultraljud. Men han kollade på min arm och mitt ben och tyckte det såg bra ut. Men han la in en beställning på ultraljud och han hoppades att tiden skulle komma snart. Jag skulle fortsätta äta min blodförtunnande medicin tills det var gjort sa han.

När vi kom hem igen så satte vi oss en stund och sedan knallade vi iväg till Maria och Magnus som vi var bjudna till. Vi satt ute under parasollet hos dem och vi blev bjudna på tapas.

Timmarna går som vanligt snabbt när man har trevligt men vid 19.30 tackade vi för oss och gick sakta hemåt igen.

När vi kom hem satte vi oss på altanen en tag och vid 21.30 tog jag ryggläge och somnade rätt snart.




Mycket smått och gott bjöds det på.



Vi fick med oss en påse hem med en massa godsaker i.

2026-06-02

1 Juni

 Igår gick vi in i sommarmånaden juni och den levererade sommarvärme ordentligt. Jag höll mig mest på altanen med fläkten på. Satt där och pysslade och lyssnade på boken.

Gubben var iväg och kollade till växter hos vänner som inte är här just nu och när han kom hem tog han en runda i trädgården och på taket runda och såg över våra växter.

Ixa gjorde inte så många knop hon heller utan låg antingen inomhus eller på altanen. Hon fick en dusch när gubben vattnade växterna och då blev det lite fart på henne ett tag.

När kvällen kom blev det Robinson på tv:n och sedan såg vi de sista avsnittet på Harry Hole. Så nu får man leta upp en annan serie eller se några filmer istället.



Det blev en runda genom byn på morgonen.



Min nya bok som jag lyssnar på nu.



Nu har en gul Dahlia slagit ut.


Idag ska det visst bli varmaste dagen på veckan. Det är tur att man bor vid kusten och inte inne i landet.

2026-06-01

Bara vara

 Ja igår var det morsdag och jag fick grattis hälsningar från barnen. 

Vi tog söndagen med chill och det var helt klart skönt och välbehövligt kändes det som. Jag hade inte sovit så bra under natten utan vaknat till och från hela tiden. Jag kände mig lite trött och sliten och kanske t.o.m. tycka synd om själv en smula med. Men jag försökte vända på det och gick och la mig ett tag och sedan kändes det mycket bättre.. 

Visst är det skönt att bara släppa kontrollen och bara låta gråten ta vid en stund. Det känns faktiskt lite befriande när lugnet tar vid och styrkan kommer tillbaka igen.

Men jag tänker rätt ofta att det kan inte vara lätt (eller jag vet) att vara anhörig och se ett humör svaja upp och ner ibland. Kommer ihåg hur det var när gubben var dålig hur hjälplös man känner sig. 

Men det enda är att bara finnas där vid ens sidan och det har min gubbe varit bra på och jag är så tacksam för det.

När det var dags för middag så gjorde jag flygande Jacob och det var väldigt länge sedan som vi åt det. Båda var nöjda med middagen och det blev kvar så vi har en restmiddag nu i kylskåpet.

Kvällen blev vid tv:n och vi betade av några avsnitt på Harry Hole.



Vi gick till havet igår med.



Ogräs eller inte men vacker var den.

2026-05-31

TRädgårdsgöra

Igår så hjälptes vi åt att fixa till bougainvilleorna i trädgården. Gubben har ju stammat upp dem så de är som två träd istället för buskar. 

Det är verkligen en vacker blomma men väldigt skräpig. Så gubben skakade dem och jag sopade upp allt visset som föll i gången utanför vårt staket. Sedan hjälptes vi åt att plocka upp allt som ramlat bland stenarna i vår trädgård. Jag gjorde så gott jag kunde men hade väldigt svårt att se vad som var skräp där bland stenarna.

Efter trädgårdsgörat blev det ryggläge för mig och gubben satte sig i skuggan under parasollet. När jag vilat klart så tog jag en liten sväng med Ixa så hon fick kissa av sig.

När det var dags för middag så åt vi sill och potatis och det var jättegott. Vii satt kvar på altanen efter middagen med fläkten på och bara chillade tills det blev kväll. Sonen slog en pling och vi pratades vid med dem alla.



Solen hade kommit upp när vi kom ner till havet.



Men vi missade inte det vackra i alla fall.

2026-05-30

Fri

 Efter morgonrundan och frukosten åkte vi iväg till vårdcentralen så jag skulle bli fri från flaskan runt magen. Detta har nu gått smidigt och bra varenda gång när jag kommer efter alla provtagningsmänniskor som de tar på morgonen.

Det tar inte många minuter att få bort flaskan så jag var snart ute hos gubben igen som satt och väntade i bilen på mig. Vi åkte vägen förbi Mercadona innan vi åkte hem så vi hade handlingen klar för veckan som kommer.

Vi satte oss i trädgården under parasollet när grejerna var inpackade i skåp, kyl och frys. Men när jag suttit ett tag så kände jag att det var dags för lite ryggläge en stund. Visst kan jag sitta upp och sova där ute men det är skönare att ligga ned om man får välja.

När jag vilat klart var det dags för att fixa till middagen och det gick väldigt snabbt eftersom det blev rester på tallriken.

Vi spelade lite kort innan det blev kväll och vi satt oss vid tv:n en stund. Vi började på en ny serie på Netflix och denna gången blev det en norsk sådan, "Harry Hole".


Byggkranar nästan överallt vart man kollar.



Serien handlar om detektiven Harry Hole som jagar en seriemördare samtidigt som han kämpar mot en korrupt motståndare, Tom Waaler. Tillsammans rör de sig i etiska gråzoner, medan Harry är fast besluten att ställa brottslingen inför rätta.

2026-05-29

Hemmadag som brukligt

 Egentligen finns det inte så mycket att orda om torsdagen mer än att den var en vilodag med flaskan runt magen.

Det som känns bra är att jag inte haft några kräkssymtomer (ännu så länge) så jag tog morgonrundan med Ixa och den gick genom byn på olika gator. Hon är inte heller så pigg just nu. Men det är nästan alltid så efter hon har löpt. Så det blev en lugn och stillsam promenad för oss båda.

Sedan löpte dagen på med sittande och liggande ställning för mig och jag var mest inomhus inte ute i skuggan och värmen.

När det blev kväller så åt vi på altanen och det var rotsfruktsgratäng och kalkonfilé som serverades och det var jättegott.

Och när kvällen kom blev det Robinson och de två sista avsnitten på Kastanjemannen. Hör och häpna så har vi faktiskt haft igång två serier samtidigt. Vet inte om gubben fått en smäll i huvudet men han har gett godtycke  till detta 😁 denna gången i alla fall.



Blå och vacker himmel.

2026-05-28

Behandlingsdag

 Gubben skjutsade mig på morgonen till sjukhuset för det var en behandlingsdag. Jag var där i god tid som alltid och mitt namn blev uppropat rätt snart efter min tid som jag hade.

Det tog som vanligt ca. 3 1/2 timme som det gjort nu när jag får denna cellgiftsbehandling. Jag lyssnade på bok och slumrade även till där ett tag i stolen. Vaknade faktiskt av en äldre herre som kommit under tiden jag sovit att han hostade. Jag är väl inte så kvackelmagad av mig men denna hosta som han hade fick min mage att nästan vända runt. Jag var glad att jag snart var klar med min behandling annars vet i sjutton hur det gått.

Gubben kom och hämtade mig när jag var klar och när jag kom hem blev det en sen frukost och sedan ryggläge för mig.

Reste på mig när gubben skulle ta eftermiddagsrundan med Ixa och satte mig då och gjorde ett blogginlägg.

När det var dags för middag så hade köttbullar kvar från en tidigare middag, så vi kokade bara lite makaroner till dem.

När kvällen kom och det var tv-time såg vi klart på den brittiska serien på Svt-play "Misstänkt". Vi båda tyckte den var bra och det slår sällan fel att en  brittisk serier brukar vara dålig.



En morgonrunda med Ixa genom byn innan vi åkte till sjukhuset.

Den lilla allmänningen som är precis utanför oss har de många gånger varit och grävt, skrapat, planat ut sedan vi flyttade hit. Men nu verkar det vara något på gång för nu är det avspärrat med.


Serien kretsar kring rektorn Michael Polly som blir huvudmisstänkt när hans fru Sarah plötsligt försvinner. Det är en klassisk brittisk deckarserie i sex delar som utforskar hemligheter, misstankar och relationer i en liten engelsk stad.