Visar inlägg med etikett Bakning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bakning. Visa alla inlägg

2026-05-25

Effektiv söndag

 Igår var jag full av energi och då var det bara att köra på tyckte jag. Så jag satte igång direkt efter frukosten med mina saker som jag tänkt.

Först ut var att sätta en pizzadeg som kunde stå och jäsa under dagen. Sedan blev det en frö/nöt granola som gjordes. Har varit sugen på granola rätt lämge nu men tyckt att det varit onödigt att köpa när man enkelt kan fixa till sin egna.

Efter allt var klart i köket tog jag fram dammsugaren och svepte runt med den i rummen. Det tar ju inga evigheter när det inte är så stort så det var snart avklarat.

Sedan blev det en stund vid datorn och gubben har fått hjälpa mig att fixa lite grejer så jag ser lite bättre på den. Förstora upp och ner på skärmen det är inga problem. Det är det som jag får göra nu när jag läser era bloggar. Men gubben fixade till muspekaren för den har blivit lögn i he..ete att se nu. Så nu har jag en megastor muspekare i blått (för mig kan den vara grön) men nu har gubben sagt att den är blå.

När datorhänget var klart tog jag svängen med Ixa och när vi kom tillbaka började jag med maten. Det blev pizza med kyckling på.

När kvällen kom så blev det en stund vid tv:n och när jag sedan hoppade i säng så somnade jag bums. Men det hade ju varit en bra och effektiv dag.


Det blev en strålande dag igår med.



Vår lilla trädgård.




Åt den på yogjurten i morse och den blev så bra.


Pizza med lite extra allt på. Kyckling, kronärtshjärta, rödlök, ananas och en massa ost.

2026-05-20

Middag ute

Det kändes redan på morgonpromenaden att det skulle bli en varm och fin dag. Snart är det nog dags för mig med att ha shorts på morgonen som alla motionärer har som vi möter. Men jag är ju lite frusen av mig så temperatuten ska nog ligga på 20 grader, men där är vi snart.

När vi var tillbaka blev det frukost, mobil och datorhäng innan jag tog en liten vilostund på soffan. Jag lyssnade klart på boken under tiden jag låg där och sedan valde jag Grim Walker igen för att fortsätta i den spännande serien där jag redan betat av några böcker.

Jag tog och tvättade av fönstren (ja så gott som jag kunde) för nu kände vi att det är dags att dra ner myggnäten och sova med öppet fönster på nätterna. När jag gjorde det tog gubben en runda i trädgården och kollade till växterna. När jag var klar med fönstren satt jag en bröddeg för frukostbrödet var slut.

När klockan passerat lunch tog vi och gick en sväng i dalen så Ixa fick rusa av sig lite och sedan styrde vi stegen mot An Sibin för att äta något. Svårt att hitta en plats i skuggan föt nu vill ingen sitta i solgasset och äta längre när det blivit varmt. Men till slut hittade vi ett bord nere på trottoaren och slog oss ned.

Skönt att sitta där och bara koppla av och titta på folk och lyssna på babblet runt omkring en. Igår så valde jag en hamburgare och gubben tog den bakade potatisen. Vi var nöjda båda två och mätta blev vi med.

När vi var klara och kände att det vardags att vända hemåt tog vi samma väg tillbaka så Ixa fick springa fritt. Gubben tog lite kort i dalen som han tänkte skicka till kommunen och visa på så skräpigt det är i den och att inte papperskorgarna med hundskit har tömts på hundra år. Dalen är ett fint ställe att ta en promenad i men nu ser det för jäkligt ut där.

När vi kom hem så lade jag mig en stund och gubben satt sig vid datorn och letade efter en adress till kommunen att skicka bilderna. När jag vilat klart fixade jag till brödet och sedan satte jag mig på altanen tills ugnen blev varm och brödet skulle gräddas.

Kvällen blev vid tv:n en stund som vanligt innan vi hoppade i säng.


Nu möter vi solen varenda morgon.



Väldigt vildvuxet som kommunen borde göra något åt.


Srålande väder.


I väntan på maten.

2026-05-18

Söndagsfeeling

 

Vad hände igår här hemma hos oss då? Faktiskt inte ett dugg utan söndagen rullade på utan några krav alls.

Jag vilade rätt mycket både ute och inne och tog dagen som den kom. Det fanns faktiskt en sak som jag gjorde och det var att baka bullar.

När jag låg och vilade så fick jag så in i bomben ett sug på nybakade bullar och ett stort glas mjölk. Så jag letade i kylen om jag hade jäst och smör för mjöl och socker det visste jag fanns hemma.

Jag hittade 25 gram jäst och smör sedan var dat bara att sätta igång. Mellan jäsningarna blev det boklyssning och vila. Men efter en timme var det bara att sätta tänderna i en rykande färsk bulle och svälja ner den med ett glas kall mjölk.

När gubben var ute och kollade växterna i trädgården såg han att Dahliorna hade fått svarta bladlöss. Så det blev att spruta dem mot ohyra så de försvann.

När kvällen började att närma sig och det var dags för middag så det blev det en köttbit på tallriken med klyftpotatis till och lite grönsaker.

På kvällen såg vi en skitfilm eller B-film med finare ord. Jag orkade inte se klart på den utan valde att hoppa i säng istället. Men gubben såg klart och jag hörde hur han kommenterade och skrattade åt vissa saker i filmen när han tittade.



Morgonrunda i byn.


Så gott med nybakade bullar.



Middagen intogs på altanen,

2026-05-04

Blev inget regn utan det blev sol istället

 

Vi gick till havet på morgonen och sa godmorgon till en ny dag. Det var väldigt gråmulet så när solen steg upp så såg man inte det. Trodde faktiskt att det skulle komma lite regn men vädret vände och när förmiddagen kom så kom solen med.

Gubben körde igång med vattningen på växterna och jag satte mig och pysslade under parasollet i godan ro.

När det var dags för eftermiddagsrundan med Ixa så tog jag den för gubben var inte klar med växterna på taket. Det var flyguppvisning nere i San Javier och det hördes såklart till oss. När planen gick igenom ljudvallen blev Ixa riktigt rädd och trodde det var smällare på gång. Så det blev ingen bra promenad alls.

När vi var hemma igen så fixade jag middagen. Jag hade frågat ChatGPT om recet på zucchinisoppa och fick en massa förslag. Jag hade satt en bröddeg på morgonen med så det var bara att stoppa in i ugnen när den blev varm.

När vi sedan hade ätit så fortsatte gubben med det sista i trädgården och jag gick ut med soporna och efter det satt vi oss i trädgården ett tag.

När kvällen kom blev det en stund vid tv:n som brukligt och efter det natti, natti för mig.


Det var som regnet hängde i luften men det uteblev.



Jag tog fram en utav mina pyssellådor från skåpet och satte mig och pysslade under parasollet.


Jag följde inte ett recept till punkt och pricka utan blandade lite av dem alla. Soppan blev jättegod och det var lök, vitlök, potatis, zucchini i den som jag först brynte lite i stekpannan i olja. När grönsaksbuljongen kokat upp åket grönsakerna ner där i för att bli mjuka. Sedan mixade jag soppan och hade i en burk creme fraiche och salt och peppar. Toppade med knaperstekt bacon och parmesanost.

2026-04-23

Behandlingsdag

 

Igår så var jag på sjukhuset kl.08.00 för att göra min cellgiftsbehandling. Det gick smidigt och bra som det alltid har gjort när jag varit där. Satt i 3 1/2 timme och sedan fick jag messa gubben att jag var klar att hämtas hem igen.

Vi åt  frukost när jag kom hem för jag hade sovit över vagnen som de går runt med på behandlingen med diverse saker som mackor, juice och frukter.

När frukosten var i magen gick jag och la mig och sedan sov jag till och från tills det var eftermiddag. Satt mig sedan och gjorde gårdagens blogginlägg innan vi åt middag.

Kvällen blev en stund vid tv:n och sedan gick jag och la mig för tröttheten kröp på igen. Men nattens sömn blev inte ordentlig sömn när flaskan är på magen. Men det tar jag igen idag med några powernap på soffan.


Kom en bild i vår familjechatt från vårt näst största barnbarn som gjorde sin första tatuering igår. Jag skrev första för jag tror inte det kommer bli den sista.


 För några dagar sedan gjorde jag en smulpaj med clementiner i och den blev faktiskt god och ätbar med en klick vaniljglass till.

Gubben läste detta för mig igår som stod på sydkusten. Det är inte en dag förtidigt det som står. Läs HÄR

2026-04-18

En härlig fredag

 Igår var allt som vanligt igen med mig och dagen flöt på som den skulle. Klart jag vilade lite men inte nästan hela dagen som dagen innan.

Vi fick en snabbvisit av våra gamla grannar som är här nere nu en månad. De har hyrt en lägenhet i närheten där vi bor och vi bestämde att vi skulle äta lunch någon dag med dem innan de åker till Sverige igen.

När grannarna gått tog gubben bilen och åkte iväg och hämtade ut ett paket igen som vi väntat på. Efter det blev det en sväng till Mercadona och köpa något som vi ska grilla idag när Magnus kommer förbi.

Vi hade en strålande dag igår med och temperaturen var över 20 strecket. Gubben vattnade en del växter och jag pysslade lite inomhus. Jag tog eftermiddagsrundan med Ixa innan jag fixade maten till oss.

När kvällen kom blev det en stund vid tv:n innan jag hoppade i säng.


Jag och Ixa gick till havet på morgonen.


Lugnt och stilla som alltid vid den tiden.


Bakade lite matbröd till frukosten.



Det blev stekt fisk och potatismos med gräslök i till middag.

2026-04-16

Ärendedag

 

När vi var klara med allt hemma så tog vi bilen bort till vårdcentralen för jag skulle bställa en tid för blodprovstagning innan jag träffar läkaren igen. Vet inte riktigt varför jag/vi sa ja till att ta det på vårdcentralen när läkaren frågade. Nu har jag tagit blodproverna på sjukhuset och det har funkat bra. Men vi sa i alla fall ja till vårdcentralen när han frågade och det ska jag inte göra nästa gång.

Har nästan glömt hur mycket strul det var jämt när jag skulle beställa tid där för detta. När jag kom till vårdcentralen och det blev min tur och jag lämnade fram pappret och sa attt jag måste ha en tid den 20,då började det.

Han slog i datorn och sedan bad han mig vänta för han var tvungen att prata med någon. Han sprang där i korridoren fram och tillbaka såg jag men till slut var han på plats igen. Började att knappa på datorn och sedan fick jag min lapp med en tid til den 20:de. Vad fick jag för tid då. Jo 08.06 på måndag morgon och de öppnar 08.00. Vad är det som gör att det först inte finns någon tid? och sedan får jag en som nästan är den första för dagen. Blir aldrig riktigt klok på detta.

Efter vårdcentralen åkte vi förbi apoteket för jaf behövde påfyllning av min medicin. Sedan åkte vi vidare och rastade Ixa. Det var så skönt igår så shorts och t-shirt var vad som gällde.

När rastningen var klar åkte vi förbi en mack och skulle byta vår gasoltub. Där blev inte gubben glad alls. Han gick in och betalade för en ny tub och killen bakom disken sa att någon skulle komma ut och hjälpa honom. Kom det någon? näää det gjorde det inte. Utan gubben fick gå in igen och säga till att någon fick komma och hjälpa honom nu. Då blev killen bakom disken lite snorkig och sur men det biter inte på gubben när han stått där i 10 minuter. Så till den macken var sista gången han åkte sa han när han fått den nya tuben.

Nu var det dags att styra bilen mot amazonboxen och hämta ut ett paket som jag beställt. Ett sätt med tuschpennor som man kan måla på nästan alla material. Efter vi hämtat paketet så var det raka vägen hem.

Vi satte oss och åt restmiddagen i trädgården och efter det blev det en skön stund i solen innan jag gick in och bakade kolakakor.


Så ljuvligt väder.

Glömt bort hur gott det är med kolakakor.



Pennorna ligger i ett fodral som man vecklar upp.
72 pennor i så många fina färger och nyanser.
Kruxet var nu att det står inte på pennan vad det är för färg. Så när jag ska använda dem får jag ha gubben till hjälp. Annars kan jag bara måla med vitt och svart.

2026-04-11

Några ärenden


 Vi stack iväg direkt efter frukosten bort till vårdcentralen där gubben hade en tid hos vår husläkare. Vi kom in före tiden som gubben hade och var snart ute från vårdcentralen igen.

Nästa stopp var hos vår tandläkare. Det var därför jag följt med för jag har tappat 2 plomber och även emalj har gått bort. Så jag pratade med min onkologläkare om detta och det är väldigt vanligt att det kan göra det på cancerpatienter. Han sa att jag skulle ta kontakt med min tandläkare och prata med dem om detta. Men man fick inte borra eller göra några ingrepp utan bara fylla i hålen igen med plast nu under tiden som jag håller på med min behandling. Jag skulle också kolla sa han om det kanske fanns något tandvårdsbidrag för detta.

Nu var inte vår tandläkare på plats men vi pratade med en annan tandläkare som skulle föra mitt ärende vidare till min tandläkare. Jag fick munskölj och en tandkräm på recept hos tandläkaren. Munsköljet för min muntorrhet som jag fått sedan jag fick cancer och tandkrämen var en skonsam tandkräm mot emaljen. Tandvårdsbidrag skulle hon kolla upp och sedan återkomma till mig om det. 

Efter besöket hos tandläkaren åkte vi och köpte hundmat och sedan blev det en sväng till apoteket för att hämta ut medicin till gubben och mina grejer.

När vi kom hem tog vi oss en snabblunch på altanen och jag gjorde mitt blogginlägg sedan hjälpte jag gubben i trädgården. Han hade skakat våra bouganville som vi har på stam så det var mängder med vissna blad att plocka upp.

Dagen gick som vanligt fort för snart så var det kväller igen och dags för middag. Och sedan var det dags för tv:n en stund innan läggdags.


Det blev revbensspjäll och sallad till middag.


Jag gjorde en en bärpaj med en knäckig yta.


Den tog vi och smakade på när vi tittade på tv:n.

2026-04-10

Strålande torsdag

När allt var fixat hemma vid tog vi och åkte till Mercadona och veckohandlade. Det gick rätt snabbt så vi var snart hemma igen.

Vädret var strålande så när allt var inplockat i kyl, frys och skåp så bänkade vi oss i trädgården med en kopp kaffe och en varsin donut till det. Gubben blev försjunken i mobilen och jag lyssnade på min bok.

När det var dags för eftermiddagsrundan med Ixa tog gubben den och jag fixade till lite restmiddag till oss och rörde ihop ett nötbröd som inte behövde jäsa. Vi åt när gubben var tillbaka på altanen och sedan blev vi sittandes där till kvällen kom. 

Det blev lite tv-tittande och ett provsmak av brödet till kvällsfikan. Vi började att kolla på "Där solen alltid skiner" på SVT-play. En svensk dramakomedi av Felix Herngren.



På gaveln av vårt hus.

Och våran framsida.


Ett saftigt och gott nötbröd.



Tom och Petra är framgångsrika. De har byggt upp en stor Ica-butik och sålt den för en rekordsumma. Nu tänker de leva lyxliv på Mallorca i en evig semester med sina två söner. När det är dags för Toms storslagna 50-årsfest dyker hans kaosiga bror Timmy upp med sin familj, och en turbulent tid tar sin början.

2026-04-03

Lite ärenden

 

Igår så var det dags att ta bort flaskan och vi gjorde som vi gjort nu några gånger att vi åker lite senare till Vårdcentralen så att alla blodprovstagare är klara. Så mitt ärende gick rätt snabbt denna gången med.

Sedan åkte vi vidare bort till La Zenia och gick in på Leroy & Merlin och sedan en sväng upp på Alcampo innan vi styrde bilen till Mercadona och veckohandlade.

När vi kom hem tog vi en fika i trädgården efter allt blivit inplockat i skåp och kyl. Sedan tog jag en tupplur när gubben gick en sväng med Ixa.

Vi åt musslor med vitt bröd till på altanen framåt kvällen och sedan blev det tv:n som vanligt.



Hittade ett recept på Instagram i onsdags där en tjej hade gjort Delicatobollar så det provade jag att göra.
Ca. 8 st.
2 dl. mixat havregryn
50 g. rumsvarmt smör
0,5 dl. socker
0,5 msk. kakao
1 tsk. vaniljsocker
1-2 msk. kaffe
Ca. 100 g. smält choklad att doppa bollarna i
Toppa med kokos

2026-03-19

Busenkelt

 

Igår så var det bra +7 när vi tog morgonpromenaden så både mössa och vantar åkte på. Solen började att titta fram när det var dags men snart så var himlen full av moln. Men vid lunchtid så gick vi ut och satte oss ändå och tog vara på solglimtarna som kom gick allt eftersom molnen kom och gick på himlen.

Efter jag tagit en liten powernap på eftermiddagen satte jag mig på altanen och målade mina kaniner som jag gjort. Sedan körde jag igång med middagen efter det och gubben tog en vända med Ixa under tiden.

Efter maten blev det lite kortspel på altanen och sedan gick vi in till tv:n och satte oss. Jag gjorde en busenkel grej till kvällsfikat som jag helt klart kommer att göra fler gånger.

Jag gjorde äpplemunkar som var busenkla att göra. Hittade receptet på Instagram.



Du behöver 2 skivor formfranska.


Lägg en klick äpplemos på den ena skivan.


Lägg den andra skivan bröd ovanpå.


Tryck ut en rundel med ett glas eller något annat. Jag hade ett mått.


Nu har du nästan en färdig äpplemunk.


Lägg den i stekpannan och stek på tills den fått färg på båda sidorna.



Vänd den i socker och kanel och sedan är det bara att äta. Vi hade våra till vaniljglass.

2026-03-17

Lite senare än vanligt

 

Blev ett sent inlägg idag eftersom vardagen kom emellan. Men bättre sent än aldrig som ordspråket lyder.

Dagen igår bjöd på lite mer sol än dagen innan men det var lite kyliga vindar ändå. Men vi satt ute ett tag i solen och njöt. 

Jag hade satt en en bröddeg på morgonen och när det var dags att börja med middagen så satte jag på ugnen och ställde in gjutjärnsgrytan så den blev varm, för jag hade tänkt att grädda brödet där i.

Eftersom jag hade vitkål i grönsakslådan i kylen och ett paket köttfärs låg det även i kylskåpet så kunde jag göra kålpudding. Men nej det hade vi förra veckan så det fick bli Kålmaja istället. Kanske lite same, same som kålpudding men går lite snabbare att tillaga.

Jag har även groddat lite linser i ett juicepaket och det gick jättebra. Jag som gjorde egna groddställ för ett par år sedan. De är kastade sen länge och detta var bra mycket smidigare tycker jag.


Middagen blev god.


25g. jäst, 3dl. vatten, salt och 6dl. vetemjöl. Hade även i en näve solrosfrön. Degen fick jästa i flera timmar. Gjutjärnsgrytan stod i ugnen och ugne sattes på 250 grader. När den var varm lades brödet i grytan och jag duttade lite vatten på brödet innan grytan åkte in i ugnen igen. Först 25 minuter med lock på i 250 grader. Sedan utan lock i ca. 15 minuter och värmen sänktes till 200 grader. Sedan är brödet klart.



Först fick linserna ligga i blöt ett dygn innan de åkte ner i juicepaketet. Där sköljdes de varje dag i ca 4-5 dagar sedan är de klara. Gjorde några hål i botten av paketet så vattnet kunde rinna ut.
 

Färdiga och klara för att ätas.

2026-03-09

Bakades bullar

 

Inget vidare väder igår heller så jag bakade bullar och inte vilka bullar som helst utan Saltängsbullar som har sina anor från mitt Norrköping. En riktig god bulle med både sött och salt i sin smak.



Saltängsbullar är en lokal specialitet från Norrköping med rötter i början av 1900-talet. De är kända för sin unika kombination av sött och salt. De skapades ursprungligen av Hulda Andersson en av de så kallade "Saltängsgummorna" som drev bageri på Packhusgatan 9 fram till slutet av 1930-talet.

HÄR kan du läsa om Hulda Andersson och Saltängsbullarna.

2026-03-02

Skidor från morgon till kväll

 

Vi gjorde det så många andra gjorde i söndagsmorse, vi såg på Vasaloppet. Jag sitter inte standby i soffan från start till mål men det gör gubben. Jag tycker starten är roligast att se när alla ger sig iväg och sedan är det målgången såklart. Där emellan kan jag göra annat och kolla på tv:n med ett halvt öga.

Vädret gav inget solsken igår så att sitta ute i trädgården det blev det inget av. Utan vi var inne och gjorde det vi ville Men dagen den gick ändå och vips så var det kväller igen.

Då blev det mer skidtittande på tv:n. Vi såg på Svt-Play ett program som hette "Brytbussen" och det handlade om de stackarna som inte genomför Vasaloppet utan är tvungen att bryta. Efter det så hittade jag ett program i tre delar som var om världens längsta skidlopp 22 mil ovanför polcirkeln. Loppet heter Nordenskiöldsloppet.



Världens längsta skidtävling går 22 mil genom ödemark och fjällandskap i Norrbotten. Vad är historien bakom Nordenskiöldsloppet? Hur påverkar det kroppen och knoppen att delta i ett så krävande skidlopp? Vad får en människa att delta? Och framförallt, vem vinner?

Vi åt vegetariskt igår.



Kidneybiffar med hemmagjort naanbröd och tillbehör till det.

2026-02-26

F..n säger jag bara

 

Dagen började som den brukar göra. Morgonpromenad, frukost och datorhäng innan den startar upp helt och hållet.

Då tog jag tag i den rentvättade tvätten som låg på gästsängen och vek och stoppade in i lådor och garderober där det skulle vara.

Sedan tog jag och dammsög rummen när gubben gick ut och gjorde trädgårdsskötsel. Efter det hade klockan passerat lunch så jag tog mig en tallrik äpplekräm ute på altanen. Gubben ville inte ha något för han åt en sen frukost för han var på vårdcentralen på morgonen och tog blodprov och efter det kollade han till hos vänner innan han åkte hem.

När jag var klar tog jag och gick iväg till Lidl för jag skulle ha några saker där. Då kom jag på att jag kunde gå in på Chinobutiken med för att köpa en glödlampa till min sänglampa. För i den sitter det en glödöampa med vitt ljus och jag vill ha gult ljus. I den frågan är vi oense jag och gubben. Han gillar kallt sken och jag gillar varmt sken.

Inne på Chinobutiken blev det kolsvart för mina ögon eftersom jag varit ute i solljuset ett bra tag, men jag vet var lampavdelningen är i butiken så jag gick sakta mot den. Sedan började kruxet att hitta rätt lampa. Jag fick såklart ta upp mobilen och använda den och efter mycket knäppta bilder så kändes det som jag löst detta.

Jag gick till kassan men när jag kom dit så frågade jag för säkerhets skull om det var gult sken. Nej det var det inte sa hon i kassan. Du ser på förpackningen så pekade hon på den. Är det gult här så är det gult sken. Okej, sa jag och gick bort igen till lamporna. Men hur i hel..te skulle jag se om det var gult på förpackningen som inte ser färger längre.

Så nu stod jag där igen och tog kort och förstorade upp för att se om jag såg någon skillnad och det trodde jag mig göra till slut. Så framme vid kassan igen så tittar kassörskan på mig och säger, skulle du inte ha gult sken. De här är inte gult sken heller. F..n tänker jag, hon måste tro jag är knäpp. Jag förklarar att jag har fel på mina ögon och svårt att se, okej svarar hon och ropar på en annan personal som nu får gå bort och hitta rätt lampa till mig. Tackar så mycket när jag betalar och känner mig skitdum när jag går ut från affären. 

Varför jag känner så här det vet jag inte eller det vet jag. För det är att jag känner mig begränsad och inte fixar en sådan enkel sak som att se om det är gult på en förpackning.

På Lidl gick det skapligt och till slut så skannade jag mina varor och kom ut från den affären utan att bett om hjälp.

När jag var tillbaka gick gubben en sväng med Ixa och jag satt mig en stund och vilade huvudet och kroppen.

När kvällen kom och det var dags för tv:n en stund så hade jag sett att det kommit säsong 2 på Svt-play av "Under stjärnorna" (säsong 1 hette under bar himmel) med Markus Torgeby, killen som bodde helt ensam ute i skogen i 4 1/2 år som ung.


Vi åt linsgryta med eget naanbröd till. Det var riktigt gott tyckte vi båda två.


Till kvällsfikat blev det hemmagjorda semlor på croissanter. Mandelmassan var inte gjord på sötmandel utan jag gjorde den på valnötter och det var mycket gott det med.