2014-06-04

Blev en kaka

I torsdags när jag var hemma blev jag sugen på att göra en paj på lite frusna hallon som jag hade. Jag började att riva i skafferiet för att hitta ingredienser till den. Det blev en glutenfri paj av det jag hittade. Jag mixade ihop den på en höft, men det blev helt okej. Det här var i den, och måtten är ungefärliga.

 50 gram smör
1 dl kokos som jag mixa
1 dl mandelmjöl
2 tsk bakpulver
3 ägg
300 gram halvtinade hallon
2 msk maizenamjöl
1 dl socker

Smälte smöret lät det svalna. Delade äggen gula och vitan i varsin skål. Vispade vitorna hårt till maräng. Gulorna vispade jag med det avsvalnade smöret. Hade sedan i kokosmixet, mandelmjölet och bakpulvret och vispade ihop det. Vände ner marängen och hällde sedan smeten i en pajform. Blanda ihop hallonen sockret och maizenamjölet. Hällde det över pajen och strödde lite kokosflingor över. In med pajen i ugnen på 175 grader i ca. 20 minuter.

Åt den med vaniljglass till och en rykande kopp svart kaffe.

7 kommentarer:

  1. Det låter jättegott, lilla gumman.
    det gick bra för mig med i dag, fick mycket beröm av Mary.
    Orkar inte att blogga i kväll, tager det i morgon.
    vila upp er innan helgen, när Ni väntar smått igen.

    ha det så bra, kram hajan

    SvaraRadera
  2. På en höft, du är underbar!
    Den ser himla god ut.
    Synd att jag inte kan få tag i ingredienserna men jag får njuta av dina bilder istället.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  3. Åhh den ser mumsig ut! Nu blev jag sugen på att baka något gott..
    Tack för tipset!
    Ha en fin kväll...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  4. En trevlig national dag önskar jag Er.
    Kram från mig

    SvaraRadera
  5. En trevlig national dag önskar jag Er.
    Kram från mig

    SvaraRadera
  6. vill bara önska Glad Pingst
    eftersom det är Pingstafton i dag.
    Lycka till med lilla Axel, tänk
    vilken fin mormor han har.
    Ta kort på den lilla, kan vara bra att ha om ca 19 år, när kanske
    han tager studenten, huva mig
    kram från Hajan Gammel,gammel bäggan

    SvaraRadera
  7. Mmmm älskar paj i alla former. Kramisar Tina

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.