2009-05-21

Liten blandning


Vädret har varit strålande idag, det har blåst lite men inte kallt. Jag började morgonen med att sätta en deg på jäsning sedan gick jag ut och klippte gräsmattan. Vår gräsmatta tar en timme att klippa ungefär. Så när jag var klar var det bara att gå in och baka ut brödet och låta det jäsa på plåtarna. Jag hade 50 g. jäst, en påse brödkryddor, lite ljus sirap, 1 dl. olja, 7 dl. vatten, 3 dl. fiberhavregryn, ca. 3 dl. vetmjöl och resten rågmjöl degen ska vara lite lös. Lät degen jäsa 1 timme, bakade ut runda kakor och kavlade dom med kruskaveln. La dom på plåten och lät dom jäsa i 40 minuter ungefär. Ugnsvärmen satt jag på 200 grader, duschade över bröden med vattenflaskan (Liten blomspruta) innan jag stängde luckan. Gräddade dom i 10 minuter.
Sedan pysslade jag lite också, jag gjorde två armband som jag ska lägga in på smyckesbloggen. Innan jag stack iväg med prinsessan på promenad till affären för veckohandling, tog jag kort på gubbens nya orkide som blommar så fint och doftar så ljuvligt.
MAMMA C

8 kommentarer:

  1. Wow vilken fin orkide.
    En timme för att klippa gräsmattan, det måste vara en riktigt stor gräsmatta det, bra motion.
    Ha en bra helg.
    Kramkramkram

    SvaraRadera
  2. Hen kärahjärtanes så fin orkidén är:)
    Och vad gottigt det ser ut mee havregrynskakorna. Får nog prova mig på dem. Kanske idag när det ändå är molnigt ute:) Tack för receptet:)
    kram Lallis

    SvaraRadera
  3. Hejsan svejsan.
    Passar fint med ett nytt recept på bröd. Måste baka idag igen.
    Det är bäst med hembakt, ur alla synpunkter.
    Den soppan du gjorde var inte heller så dum.
    Får se om det blir nått sånt i morgon. Maken ska på möte med posten och de får mat där...

    Nu får du ha en flotter fredag.
    Kramen Synne.

    SvaraRadera
  4. Hallå där, dom bröden såg ju inget god ut...:) och vilkan fin blomma han har gubben din, hoppas ni har det gott ...här har det regnat sedan tidigt i morse, KRAM

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Vad sugen man blir på att äta när man kikar runt i din härliga blogg!
    Kram Lotta!

    SvaraRadera
  6. Brödet ser jättegott ut! Ska spara receptet till någon grå och regning dag och testa...

    Ha en härlig helg!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  7. Vilken vacker blomma med vacker färg och ett vackert namn också till på köpet.Ha en bra fortsättning på helgen, kram Katta

    SvaraRadera
  8. Vilken otroligt vacker blomma.
    Det brödet måste jag testa att baka..
    Ser så gott ut.
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.