2017-06-26

Lite tömning i skafferiet

Igår gjorde jag en liten utrensning av div. nötter, frön och torkad frukt i skafferiet för att få ihop till en limpa.Vätskan för degen blev gubbens utgångna filmjölk (1 dag gammal) och mörk sirap. 

1 st. Limpa

5 dl. filmjölk
1 dl. mörk sirap
1 dl. torkade aprikoser
1/2 dl. torkade dadlar
1 dl. rågkross
1 dl. solrosfrön
1 dl. cashewnötter
1 dl. havregryn
4 dl. rågmjöl
1 dl. linfrön
2 tsk. bakpulver
3 tsk. salt

Hacka nötter och frukten grovt och rör ihop det med dom övriga torra ingredienserna. Häll på filmjölk och sirap och rör ihop till en smet. Lägg smeten i en brödform som är klädd med bakplåtspapper och grädda limpan på 200 grader i ca. 45-55 minuter.


5 kommentarer:

✫ Fru Eriksson sa...

Låter & ser fantastiskt ut ... ❤️
/Kram i kvällssolen!

Hajan sa...

dET BLEV EN HÄLSOSAM MACKA FÖR MIN MÅG OCH dIG.
Jag åt samma i dag som i går, tack igen det var "Görgott "

Villa Frejas bokblogg sa...

Så gott med nybakt bröd!

Ama de casa sa...

Oj vad gott det där såg ut! Fast bakning... Det ger jag mig inte på! Inte bra för husefriden :-D

Ami sa...

Så bra att rensa ut ibland och se vad man har :)
Kram