2008-09-25

Baking time


Jag blev sugen på något sött och riktigt gott idag så jag slängde ihop Leilas Kärleksmums. Dom blev riktigt mumsiga, blev kanske några rutor för mycket till mitt te. Men so what, är man sugen på något riktigt sött och gott så är man det helt enkelt. Här kommer receptet på dessa rutor.
5 st ekologiska ägg, 4 dl strösocker, 4.5 dl vetemjöl, 3 tsk bakpulver, 5 msk kakao, 300 g smör, 2 dl vatten, 200 g knäckchoklad (alt. mjölkchoklad eller mörk kvalitets choklad)
Glasyr och garnering:2 2 dl vispgrädde, 2 msk kaffe, 200 g mörk kvalitets choklad 70%, 2 dl kokosflingor till garnering
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader, varmluft.
2. Vispa ägg och strösocker pösigt.
3. Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao i en skål.
4. Sikta mjölblandningen i äggsmeten och vänd försiktigt ihop smeten.
5. Smält smöret och blanda det med vattnet, rör ner det i smeten.
6. Klä en plåt, cirka 40 x 35 centimeter med bakplåtspapper och häll i smeten.
7. Hacka knäckchokladen grovt och strö över smeten.
8. Grädda kakan i cirka 15 minuter (den får inte bli torr), prova med en sticka. Låt svalna.
9. Koka upp grädden, häll i espressokaffet och rör i 200 gram finhackad mörk choklad.
10. Låt glasyren svalna något och bred den över kakan.
11. Strö över kokos och servera skuren i rutor.

Nu är jag mätt och belåten och i morgon är det fredag igen. Sköt om er mina bloggisvänner och tack till alla som kikar in hos mig och skriver en rad.
Bilderna är klickbara.

23 kommentarer:

  1. å det där var ju en riktig lyxvariant av kärleksmumsen.mums.Får ta och pröva det. Vad fint du gjort på brickan med höstlöven och änglarna härunder.Ha en bra kväll, kram Katta

    SvaraRadera
  2. hihi hade också tänkt baka Leilas kärleksmums idag men hade ingen choklad hemma så det blev inte av :) fint du gjort med höstlöven och änglarna.

    SvaraRadera
  3. ÅÅÅÅ de ser herlige ut, får lyst til å bake selv.....Takk for inspirasjonen.
    Ha en fin helg!
    Kle Gry : )

    SvaraRadera
  4. Go kväll!

    Nu har jag precis skrivit ut receptet på dina kärleksmums, så det kommer bli kvällen mysmys i morgon.

    Ska bli spännande att höra ungarnas kommentarer på dem

    Kram LEna

    SvaraRadera
  5. Mmm...Leilas kärleksmums är toppen!!
    Trevlig helg!!
    kram susanne

    SvaraRadera
  6. Mums, vad gott! Vi bakade kärleksmums i veckan när dottern var hemma sjuk, men vi använde det vanliga florsockret. Detta är ju en variant värd att pröva.

    Just nu väntar jag på att en sockerkaka, med hackad mörk choklad i, ska bli färdig. Sonen kom strax innan sängdags och sa att det är fredagsmys i skolan imorgon och jag ska ha med mig något gott...
    "Jaha, och vem ska baka det?"

    "Du så klart! Dig kan man alltid lita på!"

    Hur tar man en sådan kommentar? Är jag en klippa eller en curlingmamma???

    Får tänka på det över natten...;)

    Kram och sov gott!
    Willewira

    SvaraRadera
  7. Godmorgon.
    Tänk att få starta dagen med en sån efter en nyttig frukost.En kopp kaffe, kärleksmums och bloggrundan.
    Kan det bli bättre.
    Ska prova det där receptet.
    Maken är en hejjare på att baka kärleksmums annars i den här familjen.
    Ska smyga in receptet i handlingslistan hehe.
    Kramen på dig.
    Synne.

    SvaraRadera
  8. Hej där!

    Jodu.. de där kärleksmumsen är riktigt goda.. Men jag kan inte vara utan kaffeglasyren.. så när jag gjorde efter Leilas recept så smetade jag på kaffeglasyren istället. Och så blandade jag olika sorters choklad och hade i kakan.. Måååånga säger att denna kaka är den godaste dom ätit på läääänge.. ;)

    Ha en underbar helg***
    Kram Kram.

    SvaraRadera
  9. Ååå shit va sugen jag blev nu...
    Aggggrrrrr vill ha, kanske ska man göra sig en paj...Hm.
    Hoppas du får en trevlig helg.
    Kraaaaaaaam//S

    SvaraRadera
  10. Åhå vad det vattnas i munnen! O jag som inte kan baka...

    Ha en mysig helg!

    SvaraRadera
  11. Hej mamma C!

    har inte varit här på ett litet tag så jag har lite att läsa.
    Vad mumsigt med kärleksmums.
    Jag har faktiskt bakat lit, helt otroligt!
    Jag har två gånger nu gjort äppelpaj med glass som efterrätt och det har varit väldigt uppskattat.
    Jag borde göra kanelbullar för min make ÄLSKAR kanel.
    Här regnar det idag, blääää.
    Hoppas ni får en underbar helg.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  12. Jag ska nog försöka mig på dom där. Mamma har bakat dessa godingar hela min uppväxt och det är väldigt lätt att äta för många...

    Visst är Leilas bakprogram så inspirerande och färgstarkt! Jag gillar alla dessa färger utom hemma hos mig*fniss

    Kram kram Pia

    SvaraRadera
  13. Men så gott! Det var längesedan jag satte tänderna i en kärleksmums. Får kanske ta fram min Leila och leta upp ett smarrigt recept att baka, det lär väl inte vara svårt. Att hitta ett smarrigt recept menar jag ;-)

    Ha en go fredagskväll!

    Kram

    SvaraRadera
  14. Åhh,jag älskar kärleksmums,sååå
    gott ju!tar mig gärna en mumsig bit innan jag går hem*ler*så läckra bilder!Sköt om dig du med och ha en trevlig helg!

    Stor Kram Maria

    SvaraRadera
  15. Jissis så himla goda dom ser ut, rena smalkakorna ser jag, hjälp! Dom här får jag nog bara njuta av på bild, ha en skön helg, kram violan

    SvaraRadera
  16. Tack för tipset! Nu vet jag iallafall en sak som är supergod i Leilas bok. Blir superinspirerad att börja baka så ugnen glöder..
    Ha en underbar lördag!
    kramis

    SvaraRadera
  17. Å,det riktigt vattnas i munnen.
    Har fortfarande inte boken,men jag är sugen på att köpa den.
    kram Anette

    SvaraRadera
  18. Helloj tjejen!
    Tack söta för din gulliga kommentar..den värmer!! =) Här blir man kaksugen !! Mmmm..älskar sött hi-hi...Ha en underbar helg! kramar Malin

    SvaraRadera
  19. TAck snälla för grattishälsningen.
    Nu har du läskat mig igen, bakat å stått i, skicka hit lite åt mig.
    kram Kristina

    SvaraRadera
  20. Åh så gott!!
    jag älskar kärleksmums...men har aldrig gjort dem med mörkchoklad, utan bara med kakao..

    de måste ju smaka himmelskt..

    ha det så bra...
    kram anna

    SvaraRadera
  21. Jaha...då är det dags att åka och fika hos dig igen då.
    Kramis :-)

    SvaraRadera
  22. hej vännen!

    Det var bara ett spam. Skönt! Tycker dock att det är ett konstigt sätt att "ragga" på. Vad gör man om man får 1000 svar????

    Önskar dig en skön lördagkväll!!
    Kramar
    Willewira

    SvaraRadera
  23. Åhhh...det är favoritkakan här hos mig...så GOD!

    Är du nyklippt och fin nu? Äsch...fin vet jag att du är oavsett hur du ser ut så det så, men bidde det någon radikalt ny frisyr tro? Jag skulle behöva gå jag också.

    Ha en underbar lördagskväll!

    Kram Bea

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.