2018-01-29

Arbetsdag

Efter regn kommer solsken säger man och det stämmer precis. För här hade det kommit 20 mm regn under lördagsnatten till söndagsmorgonen. Men när vi stack ut våra nunor så var solen framme och vi körde igång vårt trädgårdsprojekt igen. Ja, jag hängde en maskin tvätt först innan jag blev behjälplig i arbetet. 
Vi håller på att organisera upp vår lilla trädgård och takterrass som vi vill ha dom. Dom som vi köpte  huset av hon älskade blommor också men har planterat lite hej vilt med engelska pelargoner, hibiskusar, afrikanska margeriter och en massa annat som är olika klängerväxter. Förmodligen köpta  som små krukväxter som bara tryckts ner lite var som i rabatterna när hon köpt nya. En massa kaktusar finns det också som behöver få komma i ny jord. Två stycken fick vi ner i nya krukor igår, ett riktigt taggigt arbete (måste ha nya arbetshandskar idag). 
Framåt eftermiddagen gick jag in och gjorde middag som vi kände att vi behövde i våra magar. Fläskkotlett, grönsaker i ugn (som hölls på att glömmas bort) och så svampsås till det. Torkade trattkantareller som vi plockade i höstas i dom svenska skogarna.

Mycket jord har det blivit.

 Den närmast i bild blev omplanterad och denna var småtaggig😰.

 Den i mitten i ny jord och lite enklare att plantera om. Bara spjuttaggar längst ut på varje blad.

 Två hibiskusplantor till.

 Dom här är kvar och jag måste ha nya handskar först😊.

Brända grönsaker med en god kotlett och svampsås till.

8 kommentarer:

  1. Smidigt att det regnar på natten i alla fall. Kan tänka mig att ni vill ha lite bättre ordning i planteringarna.

    Kram och god måndag!

    SvaraRadera
  2. Åh, mamma Mia så gott det såg ut.Jätte länge sen jag hade Fläskkotlett här. Svampsås till är ju
    perfekt. Nu skall jag gå på fika hos grannen i mitt hus. Skall bliva trevligt med en lite pratstund.
    Vi höärs igen, kram mamma H

    SvaraRadera
  3. Vad fint ni får till det! Både med blomster och mat :-)

    Ha en härlig dag! (Fast dom där kaktusarna som är kvar ser ut att vara dom värsta...)

    SvaraRadera
  4. Så fint med kaktusar, men taggiga och besvärliga.
    Sv. Många gånger är det förlag eller författare som kontaktar mig med sina böcker.
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Rakt över gatan från Er. så vackra torn på deras hus. Ser ut som början till en ny liten stad

    SvaraRadera
  6. Så fint det blir med alla växter. Och visst vill man sätta sin egen prägel på huset och uteplatsen när man flyttar in. Men jag kan tänka mig att det var ett taggigt jobb :)

    SvaraRadera
  7. Efter ett sådant hårt och taggigt arbete är man värd god mat.
    Sen kan man sitta på altan och njuta av de nyplanterade växterna :)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Så fint ni fixar och ordnar, kul! Avis, sitta ute och äta! Hoppas vi får några soliga dagar när vi åker ner till Nerja på lovet.

    KRAM Anna

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.