Mina solglasögon gick sönder härom dagen. Ena skalmen gick av och det var inget som min gubbe kunde laga tyvärr.
Mina solglasögon har precis samma styrka som mina vanliga glasögon (progressiva freeform), och är något jag inte kan vara utan om jag vill kunna se i solgasset.
Jag har köpt mina glasögon över nätet (Favoptic) i 10 år och är jättenöjd med det. Jag har kollat så jag kan fortsätta att köpa mina bågar där nu, fast jag inte är skriven i Sverige längre. Och det går jättebra, men jag måste skicka dom till någon i Sverige då. Sedan får jag hämta dom när jag är i Sverige och hälsar på.
Nu skulle det ta ända till i början av Juli i så fall innan jag skulle få mina nya solbrillor då brorsan kommer ner hit och kunde tagit med sig dom då. Jag har mina gamla solbrillor kvar men det är inte samma styrka i dom och då kommer jag bara få ont i huvudet.
Så vi åkte iväg till Specsavers (som ploppat upp som svampar här) och frågade om dom kunde laga mina glasögon. Men icke sa nicke det kunde dom inte, men jag kunde få köpa ett par nya hos dom istället. Jag kollade på olika bågar och priser och kom fram till detta. Att få precis likadana som de gamla skulle kosta över en 1000 lapp mer än när de köptes över nätet.
Nu blev jag lite snål och sa att jag skulle tänka på saken och komma tillbaka när jag tänkt klart.
Då kom gubben på den lilla optikerbutiken som ligger vid vår Mercadona, och sa att vi skulle åka dit och fråga med.
När vi kom dit frågade jag samma sak där om dom kunde laga mina glasögon. Nej tyvärr, sa hon när hon tittat på de. Men hon kunde hitta en båge som var i samma storlek och byta mina glas till den bågen om jag ville.
Vi hittade en båge som kostade 45€ och hon sa att vi kunde komma tillbaka om en timme så skulle de vara klara.
När jag skulle betala trodde jag givetvis att jag skulle betala något för arbetet med. Men nej, det var bara kostnaden för bågen ingenting annat.
Så jag fick nya solglasögon igen för 45€ istället för hos Specsavers där de skulle ha kostat 375€ de billigaste.
Mina gamla som gått sönder.
Och här är mina nya.
Vilken tur att ni hittade nya bågar :)
SvaraRaderaAtt solglasögonen (eller de vanliga) ska gå sönder är inget man vill ska hända.
Man är ju liksom beroende av dem :)
Kram
Vilken bra lösning och så intressant att den lilla optikerbutiken var mer lösningsfokuserad än en stor kedja. Dock blir jag inte helt förvånad...
SvaraRaderaKram och ha en härlig lördag!
Men så bra att det löste sig. Och vilken service hos den lilla optikerbutiken :)
SvaraRaderaKram
Ja där ser man, störst är inte alltid bäst. Fast nog trodde man att det skulle vara billigare hos en större kedja än hos en liten butik. Man lär så länge man lever. =) Kram Carina
SvaraRaderaSå bra fixat och till ett superbra pris också. Men jag tänkte på att "uthämtningspersonen" kunde ha skickat glasögonen med posten från Sverige också. Det är trots allt inte varenda grej som PostNord slarvar bort ;-)
SvaraRaderaHa en fin dag!