2008-02-24

Restmiddag


Jag har en förmåga att alltid laga mat för fler personer än vi är som ska äta. Givetvis tycker jag inte om att det är för snålt tillagat heller. Men vi har ofta rester i vårt kylskåp, och man vill inte ha samma mat i lunchlådan 2 dagar i rad. Inte någon i vår familj i allafall. Så jag brukar göra omelett eller paj med äggstanning som en gratäng liksom. Det här uppskattas mycket här hemma hos oss, och det är mycket bättre än att slänga en massa mat.
Så idag blev det en rotfrukt och tacopajgratäng. I tacopajen är det ett pajskal med tacoköttfärs, lök, tomat, riven ost och smulade tacochips och en äggstanning över alltihopa. I rotfruktpajen är det ett pajskal med sötpotatis, rotselleri, palsternacka, lök, purjolök, riven ost och några salamikorvbitar och även här en äggstanning. In i ugnen på 200 grader i ca. 20-25 minuter. Till det här har vi en grönsallad.

8 kommentarer:

  1. Usch ja, jag är likadan , är så rädd att det inte ska räcka . Men a tt göra gratäng på resterna var ju en supertips .Tack för det !
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Tackar för den rara kommentaren på min blogg...Ja det med restmiddagar känner jag till...jag är likadan...gör mycket mat och gör sedan grytor eller typ som du gratäng eller nåt av resterna.....synd och kasta tycker jag också...din rotfruktsgratäng lät ju jättegod...den tar jag med mig :-) tackar tackar...Ha det gott//Paula

    SvaraRadera
  3. Lotta: Du ser Lotta, nu behöver du inte kasta längre.

    Paula: Håll till godo.

    SvaraRadera
  4. Du är smart du!
    Fast den här helgen blev det inga rester alls i vårt kylsskåp eftersom vi lyxade till det med hotellboende;)

    SvaraRadera
  5. Mie: Jag läste det, det lät jätte skönt att slippa tänka på mat. Utan gå och sätta sig vid ett dukat bord

    SvaraRadera
  6. Jag brukar också göra en massa mat, för att det säkert skall räcka :)
    Jösses vad hungrig jag blir av dina mumsiga inlägg!
    Kram vännen
    Mia

    SvaraRadera
  7. Mia: Ja, det är ofta det blir så, men då är det bra att man kan fixa något av resterna. Hoppas det inte kurrar för mycket i magen

    SvaraRadera
  8. Åh så smarrigt! Var år och dar sen jag åt paj! Du väckte minnet till liv minsann... här ska det göras paj till helgen!

    Kram från Jenny!
    ---<-@

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.