2024-03-18

Sisådär ja

 

För någon vecka sedan när jag gick upp på takterrassen för att se vad det var som blåste omkring där uppe på golvet. Då när jag precis kom upp för trappan fick jag världens snurr i huvudet och det kändes som jag skulle svimma. Så jag satte mig i en fåtölj där uppe ett tag tills det försvann.

I torsdags som var när Ixa och jag var ute på vår morgonpromenad och vi var på väg hem. Så fick jag en sådan där snurr i huvudet igen. Så jag var tvungen att ta stöd mot en mur, för jag kände att jag svimmar snart.

Ixa såg med en gång att något inte stod rätt till och började att skälla där vi stod. Larvig som man är så får man konstiga tankar i huvudet. Tänker att folk som ser en tror man är full och inte kan gå. Så när det värsta hade lagt sig började vi att gå väldigt sakta hemåt. Gubben slet fram blodtrycksmätaren med en gång och undrade varför jag inte ringde när jag kände mig yr. Men det är väl lite jag i ett nötskal. Jag klarar mig, för det inte var så långt kvar hem. Mitt blodtryck var lite för högt. Men till någon vårdcentral ville jag inte åka utan jag vilade.

Fredagen var helt okej och även lördagen tills kvällen kom och vi satt vid tv:n. Då blev det väldigt snurrigt igen och jag ville gå och lägga mig. Gubben tog blodtrycket på mig ett par gånger och det var lite över det normala.

Igår morse sa gubben att nu väntar vi inte längre utan åker bort till vårdcentralens akutmottagning. 

Så vi var där efter 08.00 och kom rätt fort in till en läkare som tog blodtrycket på mig. Det var alldeles för högt. Så jag fick en tablett som skulle smälta under tungan och sedan fick jag gå och sätta mig i väntrummet i en halvtimme.

Efter en halvtimme var det dags igen att ta blodtrycket. Och det var inte bra då heller. Så det blev en till likadan tablett under tungan och någon annan som jag fick svälja med vatten först. Sedan fick jag gå ut och sitta på de hårda stolarna i väntrummet igen.

Efter en 30 minuter togs ett nytt blodtryck som hon godkände och jag fick ett recept på blodtryckstabletter som jag nu ska äta. Och så ett återbesök till min läkare efter ca. 3 veckor.

Jag känner mig inte sådär tjoho precis nu. Men jag har ju precis börjat att äta tabletterna och det tar väl ett tag innan de gör verkan.

Så det var därför jag kände mig sisådär och gör väl det fortfarande. Är väl bara att inse att även jag kan må skit och behöver lite medicin för det. 


Inga bekväma stolar precis.

36 kommentarer:

  1. Det var tråkigt att höra Carin. Hoppas att det rättar till sig. Kram

    SvaraRadera
  2. Bara att acceptera och ta sin medicin. Tur att det finns åtgärder för oss med för höga värden.
    Ta det lugnt och vila lite extra.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Oj då. Inte kul men tur att det finns tabletter, äter ju det själv. Så hoppas du kommer att känna dig bättre. Du får ta det lugnt. Kram Birgitta

    SvaraRadera
  4. Oj så tråkigt. Tur att du fick hjälp så fort. Hoppas Det ordnar till sig. Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Du får ta det lite chill ett tag nu och ta vara på dig själv. Du behöver ju inte gå upp mitt i natten och ge dig iväg utan gå lite kortare och låt solen gå upp innan dig. Du har ju all tid i världen.
    Håller tummarna för att allt kommer att bli bra 🥰🥰🥰🥰

    SvaraRadera
  6. Hej Carin! Säger som din gubbe! Varför ringde du inte?!! Högt blodtryck är inte att leka med, det kan leda till en hjärnblödning/stroke. Jag äter två piller mot högt blodtryck. Det ligger fortfarande lite för högt. På torsdag ska jag få en sån där mackapär på armen som ska kolla blodtrycket under 24 timmar. Du kommer bli bra och du ska vara rädd om dig Carin!

    KRAMAR Anna

    SvaraRadera
  7. Så tråkigt att höra men hoppas att det ska rätta tills sig nu när du fått behandling När du började beskriva dina symtom tänkte jag att du fått kristallsjukan.Fint att ”gubben” din kan hålla kolla på ditt blodtryck.Blir du inte bättre så måste du höra av dig till vården igen.
    Kram PiaG

    SvaraRadera
  8. Åh nej! Var rädd om dig och krya på dig. Yrsel ska man ta på allvar. KRAM //Tina

    SvaraRadera
  9. Vad bra du fått ordning på blodtrycket, förstod när mitt var lite förhöjt att det är viktigt att hålla koll på! Yrsel är verkligen obehagligt. Ta hand om dig. Kram

    SvaraRadera
  10. Vad bra att du fick medicin direkt. Då blir du säkert bättre.
    Har också blodtrycksmedicin sen många år tillbaka. Det fungerar bra.
    Du ska se att du kommer må bättre om några dagar.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  11. Inte roligt alls. Jag fick mitt höga blodtryck ganska så ung och när jag tränade som mest. Du är fysisk aktiv varje dag. Det kan vara ärftligt sa läkaren till mig. Hoppas du slipper vara yr och snart mår bra igen. Kryakram! / Pia

    SvaraRadera
  12. Åh kära du! Hoppas att du mår bättre snart <3 Yrsel är väldigt obehagligt, min mamma fick Kristallsjukan för ett antal år sen, så min första tanke var att du hade drabbats av det. Håller tummarna att det blir bättre nu iaf, och jaaa.... jag håller med din man! Du skulle absolut ha ringt, yrseln är inte att leka med och man kan falla illa... Stor krya på dig-kram iaf <3

    SvaraRadera
  13. Krya på dig, Carin! Tur att du fick snabb hjälp ändå. Ta det lite försiktigt ett tag😀

    SvaraRadera
  14. Men så jobbigt med blodtrycket. Hoppas att tabletterna hjälper och att du snart känner dig piggare igen.

    SvaraRadera
  15. Hoppas att du mår bättre och nedicinen ska hjälpa. Krya på dig

    SvaraRadera
  16. Hoppas att medicinen hjälper fort, så att du kryar på dig. Ta det försiktigt.

    SvaraRadera
  17. Krya på dig🌺

    SvaraRadera
  18. Oj, det var inte roligt. Hoppas att du mår bättre nu och att du tar väl hand om dig. Pratade du med läkare om vad somkan ha orsakat det höga blodtrycket?
    Varm kram,
    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag mår bättre nu tack.
      Jag var på vårdcentralens akutmottagning och den läkaren där pratade vi inget om det. Men jag tror det är ett ärftligt anlag det beror på.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.