2019-12-30

Lånad bil


Skulle åka med brorsan ut för att hälsa på hos mamma en sista gång nu innan vi åker tillbaka hem igen. Men dottern sa att vi kunde ta hennes bil igår för hon behövde den inte. Så ett sms till brorsan gick iväg att han behövde inte ta svängen förbi oss innan han åkte till mamma.

När vi precis satt oss i dotterns bil för att åka iväg till Skärblacka ringde min mobil och det var brorsan. Han undrade om vi hunnit långt för hans bil vägrade att starta. Så det blev vi som skjutsade honom istället ut till mamma.

På hemväg från mamma tog vi svängen förbi Biltema och brorsan köpte ett nytt bilbatteri till sin bil. Han och gubben hjälptes åt att sätta i det nya innan vi åkte hem till dottern igen.

Där hemma var barnbarnen i full gång att göra saker i trolldeg. Fick en liten degklump jag med av barnbarnen så jag med kunde göra lite saker. 

För mer än 30 år sedan gjorde jag mycket saker i trolldeg. Som tex till julen blev det än massa olika tomtar som knådas ihop, målades och lackades innan vi åkte runt på julmarknader med det.

 en korv med bröd på Biltema. 
Det skapades för fullt i köket när vi kom hem.

 Axel visar upp ett av sina konstverk.

Här flyger Ellen till Spanien, sa hon. 

Gubben tittade på fotboll och följde tipset.

7 kommentarer:

  1. Att sitta och "dega" är ganska avkopplande tycker jag :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken tur i oturen att det ordnade sig så bra med skjutsandet där. Ett bilbatteri är ju en förslitningsvara och rätt vad det är så orkar det inte mer. Tur även att det "bara" var batteriet som krånglade.

    Trolldeg hade jag alldeles glömt bort! Jag pysslade med sånt när jag var liten också, men det var nog ingen som skulle ha köpt mina "konstverk". Ja, möjligen mamma då :-D

    SvaraRadera
  3. Vilken tur i oturen att det löste sig så praktiskt med skjuts hit och dit. Ibland har det lätt för att bli bra.

    Trolldeg pysslade jag med mycket som liten. Det och modellera var nog det enda som fanns att tillgå då.

    Kram och ha en fin måndag!

    SvaraRadera
  4. Tur att det lösta sig med bilen!
    Jag kommer ihåg att vi gjorde pyssel med trolldeg när Max var liten!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Men vad gulligt att hon låtsas flyga till Spanien. Till er förståss. Hjärtat smälter ju direkt.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  6. Trolldeg är så roligt! Skönt att det gick att fixa bilen och en korv m bröd på Biltema är inte dumt! Gott!

    KRAM Anna

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.