2020-06-10

Passionerat vacker


Vet att vi haft en som utomhusväxt, (-oj, jag glömde skriva att det är passionsblomman jag pratar om) även när vi bodde i Sverige. Kommer även ihåg att vi fick frukter på den som var tomma inuti när gubben skar i frukten. Jag tycker att passionsblomman är så vacker och att bladen har en sådan fin grön färg.

Så istället för en hortensia som jag suktat efter i alla dessa färger som den finns i, varje gång vi varit på en trädgårdshandel. Slog vi till på en passionsblomma istället. För gör man en check på skötseln mellan hortensian och passionsblomman, så får tamme tusan gubben min rätt i alla fall. För hortensian kräver vatten till mängder, får aldrig torka ur och ska inte stå i direkt solljus heller och den ger inte någon frukt utan är bara ståtlig vacker. 

Nu tyckte jag att vi skulle ta den största passionsblomman i affären såklart. Men där fick jag ge mig också. För gubben med de gröna fingrarna här i huset tog en mindre variant som såg väldigt anskrämlig ut i mina ögon.

Men med lite omvårdnad och fix kom den nyinköpta växten ner i en större kruka och det gröna som blev kvar på den slingrar sig fint i spaljén.

Små och skräpiga tyckte jag, men inte gubben.

 Sedan blev det puts och fix med plantan.

 En blomma som snart vissnar eller slår ut.

 Två frukter redan 😉.

Passionsblomman i sin nya kruka. Här kan man läsa om passionsfrukten.

6 kommentarer:

  1. Passionsblomman är en mycket vacker blomma.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Dom är verkligen vackra - man ser dom lite här och där runt om i stan nu :-)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar passionsblommor så fina, skulle vilja ha en själv men har inte platsen just nu. Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Vackra blommor. Har aldrig haft någon passionsblomma. Däremot har jag två blå hortensior i mitt ena köksfönster.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  5. Gubben din verkar ha gröna fingrar så det blir säkert bra! Hortensior brukar jag klara med bravur vilket förmodligen beror på att jag har en tendens till att vattna blommor för mycket ;-)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Passionsblomman är fin, så roligt att din gubbe är så kunnig på växtområdet.//Christina

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.