2022-12-07

Det blev ett bak

 

Har tänkt, att något julbakande ska det inte bli i år. Så saffransbullar har jag strukit ett streck över. Inte för vi har några problem att äta bullar, för det har vi inte 🙊. Men vi ska till Sverige och vi får käka saffransbullar där har jag tänkt 😉.

Men så fick jag av Ulrika så fina julbullformar, som jag tror hon handlat på IKEA. Då kan man inte bara låta de få åka ner i lådan och ligga och vänta till nästa jul 😮. Nej, det fanns inte på kartan hos mig.

Men något bullbak blev det inte. Men jag gjorde en variant på julmuffins istället. Blev en liten Kajsa Warg muffins. "Man tager vad man haver".


100 gram smör

100 gram färskost

1 1/2 dl. strösocker

2 ägg

3 dl. vetemjöl

2 msk. lingonsylt.

kanel, kardemumma och lite saffran

bakpulver 1 1/2 tsk.

salt, vaniljpulver

220 grader i ca. 10-12 minuter


De blev jättesaftiga och goda.


Smarrig muffins i jättefina julbullformar.



Äpplet faller inte så långt från päronträdet. Den här bilden kom på Whatsapp igår. Sonen satt på akuten och hade blivit omplåstrad efter han skadat sitt finger på jobbet. Han hade skurit sig på jobbet. Och han är bilmekaniker.

14 kommentarer:

  1. Roligare att baka när man har fina formar :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. GUUUD vad gott allting ser ut :D ÅHHH!! :) Jag är inte mycket för saffran, går inte att äta för min del men lussekatter ser goda ut men doften smaken, nej det går bara inte men du kan nog äta någon för mig sen ;) Kramis

    SvaraRadera
  3. Perfekt att göra muffins, de är ju dessutom saftiga och inte torra (som lussebröd så lätt blir). Men vad är det med skadade fingrar i din familj ;-) Aj aj, hoppas det läker ihop fint för din son. Roligt att ni ska hem i jul. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag gör lussebullar gör jag mina som vanliga bullar med mandelmassa i ibland.
      Ja, det verkar gå troll i fingrarna hos oss. Ja det får vi hoppas.
      Vi brukar åka hem till jul till flocken i Sverige.
      Kram

      Radera
  4. En god muffins är absolut aldrig fel :D
    Men vilken otur för sonen. Hoppas att hans skada läker snabbare dock.

    Kram och god onsdagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, faktiskt inte.
      Ja verkligen, och det får vi hoppas att den gör.
      Fin onsdagskväll till dig med.
      Kram

      Radera
  5. Så fina formar och muffins! Men aj, så ont det gjorde i mig när jag såg sonens finger. Hoppas det läker snabbt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst var de fina formarna.
      Ja vi hoppas att det läker snabbt. Så det inte blir en långdragare som gubbens finger.
      Kram

      Radera
  6. Muffinsen ser jätteläckra ut. Och jag blir nyfiken på formarna. Så fina !!!! Stackars sonen. Hoppas det läker snabbt.
    Ha det fint önskar Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är från IKEA här i Spanien. Så jag vet inte om de finns i Sverige.
      Ja det var tråkigt att han gjorde sig illa. Men vi får hoppas det blir bra snart.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  7. Perfekt till kaffet... de muffarna kommer säkert gå åt! Stackars din son... hoppas det läker FORT!! KRAM Anna Channal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir en muffins till kvällsfikat varje kväll. Så de är nog slut innan vi åker till Sverige.
      Ja det får vi hoppas att den gör.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.