2017-06-24

Midsommar på balkongen

Då har man firat midsommar på balkongen i stan och det var helt okej. I 25 år tidigare har vi firat hos oss i huset med delar av flocken, olika år från år. Men en tradition som nu är förbi och igår var vi bara 3 st. Vi var på vår balkong och så många fler får vi nog inte plats på den. Vi började med en drink och då var solen framme och det blåste. Sedan var det dags för sill och potatis och då fick man nästan slänga i sig salladen om den inte skulle blåsa iväg från tallriken. Men det var uppehåll och det är det som räknas en sådan här dag. Till kaffet hade jag gjort små jordgubbspajer med vaniljkräm. Framåt kvällen tog vi med oss köttet ner på gården och startade upp grillen som står där. Som förmodligen inte tillhörde vårt hus sa brorsan, utan de husen som låg närmare den. Men ingen kom ut och sa något och köttet blev klart. Bara att ta hissen upp och sätta sig till bords på balkongen igen. Vi hann att äta klart och sitta en stund, innan vi såg hur molnen började dra ihop sig. Så kom första regnstänket och det var bara att packa ihop och sätta sig inomhus. När vi sa natti, natti vid 01.00 regnade det rejält, och har nog gjort det till och från under natten. I morse blev det långfrulle i köket för balkongen var inget att räkna med. För vem vill sitta på en balkong och äta frukost i +14 grader, inte vi i alla fall. 
Ostkuber med pesto, melon och jordgubbe.


Snabbfoto med mobilen när nästan salladen flög iväg.

Jordgubbspaj.

Gårdsgrillen som kanske inte tillhör vårt hus.

Gott Rosévin till maten.

Svensk midsommarafton.

Frukost i morse.

7 kommentarer:

  1. God fortsättning , jösses vad ni hade förning att taga till.
    Det där kan Ni, Ni är jättefina att fixa till allt. Toppem bilder och Du skriver så trevligt med. På så vis har jag det bra, det varken blåser bort eller regnar på min balkong. Åt min middag där i går,
    Har nyss kommit in från balkongen för nu skall jag stryka lte, Bäst att passa på när ryggen vill det.
    Du har så rätt jag vet väl så väl att Martin fyller 26/7, MEN BLEV LITE SKRAJ NÄR JAG SÅG DATUMET NU,HA,HA det gäller bara Martin när
    jag så 26 så är det med gamla käringar. Vi ses i morgon kram Mamma H

    SvaraRadera
  2. Så trevligt och gott det såg ut! Och roligt att ni hann sitta på balkongen och njuta!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag tycker ni lyckades väldigt bra både med väderpassningen och att kidnappa grannhusets grill :-)

    Ha en skön midsommardagskväll! :-)

    SvaraRadera
  4. Så gott det ser ut. Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Ser jättegott och mysigt ut. Vi var också tre på vår balkong på midsommarafton. Jag förstår inte riktigt var ni bor. Är ju från stan och jag klurar vidare =)

    SOMMARKRAM Anna

    SvaraRadera
  6. Nu ser jag vart det är! Såg tvåans spårvagnsspår och kände igen det gröna taket längst bort. Trädgårdsgatan!

    KRAM igen!!

    SvaraRadera
  7. Så mysigt... Och ingen midsommar utan regn.

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.