2024-05-06

Igår var det varmt

 

Vilken dag det blev igår. Temperaturen steg och vinden var ljummen och inte kylig. Så för mig blev det en solstol på takterrassen med en bok. Gubben pysslade med växterna nu innan han nu beger sig till Sverige. 

Eftersom det var varmt så var inte Ixa så pigg på att göra någon middagspromenad, utan det blev en snabbsväng på allmänningen utanför hos oss. Snabbsväng var väl att ta i, för hon går som en zombie när vädret är varmt. Men det blev en kiss i alla fall innan vi gick hem igen.

Vi hade tänkt att äta på takterrassen, men gubben hade lite att göra nere i trädgården när jag fixade maten. Så det blev altanen som vi satt på.

Kvällen blev en stund vid tv:n som vi brukar och det blev några avsnitt av "Ett enklare liv".


På söndagarna är det inte många som man möter på morgonpromenaden.


Ixa tog gubbens solstol och låg bredvid mig på takterrassen.


Det blev ljummen potatissallad och kycklingklubbor till middag.


Nu läser jag både på bloggar och på insta när alla gör sin första rabarberpaj. Men vi har inga rabarber längre i trädgården. För rabarberståndet kom aldrig tillbaka efter andra eller tredje skörden vi hade. Så här fick det bli en jordgubbspaj istället. För jordgubbar finns det nästan året om här.


Jag tog med mig den här pocketen upp till solstolen. När jag läst lite kom jag på att det är ju serien som jag sett på Netflix. Men bok och film är sällan precis likadant. Så jag fortsätter att läsa klart den.



Igår hade vi en litet jordskalv precis där vi bor. Den var på 2.0 och det mullrade rejält i backen.

8 kommentarer:

  1. Vilken skön och behaglig söndag det blev.
    Här hos oss trivdes aldrig rabarber så det fick vi ge upp. Jordgubbspaj är minst lika gott tycker jag och jordgubbar finns ju året om.
    Så skönt att det inte blev något större skalv även om jag förstår att det kändes. Vi hade ett här för ett antal år sedan och jag förstod först inte vad det handlade om. Här är det extremt ovanligt.
    Önskar en fin måndag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var toppen.
      Det var inget fel på jordgubbspajen, men rabarber är väldigt smarrigt.
      Här är det inte ovanligt att det skakar lite i marken då och då. Och nu har det varit ett par stycken på kort tid.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  2. Ja det var en rejäl skakning igår. Vi kände det tydligt. 3 stycken på ett drygt dygn är ganska mycket tycker jag. Ha det fint! Kram 🌷

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var det och det skakade till ordentligt.
      Jo, det är lite mycket tycker jag med.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  3. Åhh jordskalv, vad läskigt. Jordgubbspaj är ju attans gott det med. Ha det fint! Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rätt vanligt här att det mullrar i backen lite nu och då.
      Det är det, men den första rabarberpajen den var bra god när man gjorde den.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  4. Så skönt med värmen! Rabarberpaj är så gott, men rabarber har vi inga här heller. Vi ser också Ett enklare liv, vi har ju bott enklare i husbil och van. Men inget vi vill göra igen, nu har jag blivit bekväm :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt underbart med värmen.
      Visst är det. Vi köpte en planta på trädgårdshandeln ett år. Men den ville inte riktigt ta sig ordentligt. Vet inte om de behöver den där lilla köldknäppen som de får i Sverige när den har gett skörd.
      Det är ett bra program, men ibland undrar man hur människorna kan älska stället de bor på.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.