2020-08-09

Det blev marknaden

 

Vi började lördagen med en snabb marknadssväng. Skulle se om vi hittade en present till ett utav våra barnbarn. Och det gjorde vi nästan med en gång faktiskt. Det var ett skärp som han önskat sig och det fanns i ett av de första stånden på marknaden. Sedan var det bara att gå rakt i genom och ta ett stopp på An Sibin för en marknadsöl. 

Vi satt där ett tag och filosoferade och tittade på folket som kom från marknaden. Helt plötsligt kom det fram en kvinna och pratade med oss, precis som vi skulle ha känt varandra. Hon såg att vi såg ut som två fågelholkar och drog ner munskyddet som hon hade. Då såg vi att det var en kund som vi varit hos tidigare. Jobbigt med dessa munskydd när man knappt känner igen folk.

När vi kom hem plockade gubben av några katusfikon och jag delade och gröpte ur köttet i dem. Sedan pressade jag köttet genom en sil för att slippa alla hårda kärnor som är i dem. Sedan blev det ett försök att göra kaktusfikonsurbeglass. Det fick bli ett hittepå recept eftersom jag inte hittade något på nätet. Så jag frös saften som blev av de pressade fikonen och saften av två apelsiner. Lät de stå tills det var halvfruset. Vispade socker och äggvitor till en maräng. Rörde ner det i saften och in med det i frysen. Rörde i sorben en gång till med en gaffel innan jag gick och lade mig.

Jag hade några nya vita tröjor som jag gick loss med batikfärgen på. Provade att göra lite andra mönster på dessa (inte den runda cirkeln i mitten). Alltid lika spännande att se resultatet efter 10 timmar (blev idag).

Vi var också en tripp till El Altet (Alicante flygplats) och hämtade upp vänner som kom från Sverige. När vi lämnat av dem hos sig åkte vi direkt till Mercadona för att göra några inköp för dagens grillning. Det blev 2 st färska Arco Iris (regnbågsforell) från fiskdisken som vi grillade senare på kvällen.

En snabbsväng genom marknaden.

Handskar och gaffel är redskapen man använder.


Många småkärnor i dem.


Smaken är söt och påminner om melon tycker jag.


Här ligger de och väntar på att få bli ursköljda.


Här är det tjockt med folk annars men inte nu längre.


Hur gott var inte det här på en skala då.


En enkel sallad till fisken fick det bli.


Nu hänger de på tork.


9 kommentarer:

  1. Full rulle i hettan. Tro det eller ej men det är mycket varmt i 🇸🇪 just nu. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har sett och hört det 👍

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Vilken spännande efterrätt, så snygga tröjor och sov vanligt en delikat middag :D Här blev det också grillat och det smakade bra här med.

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
  3. Att ta vara på kaktusens frukter skulle jag inte tänka på :)
    Kul att det blev gott
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så fina tröjorna blev! Och fisken såg jättegod ut!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vi åt sådana kaktusar på karpatos, jättegott. Tröjorna blev ju supercoola. Sedan blev jag så sugen på fisk. Åhh så gott. Kram Pia

    SvaraRadera
  6. Snygga tröjorna blev. Vilken spännande frukt, blev sugen på sorbet, det är så gott i värmen. Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Spännande att färga batik.
    Så gott det ser ut, både glassen och fisken.

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.