2022-05-06

Vi får ge det en chans

 

Gubben hade en tid hos läkaren på morgonen. Men det var en himla lång väntetid fast det var så tidig tid han hade. Vi satt nog där precis en timme över avtalad tid som han hade.

Någon operation för gubbens knän finns för närvarande inte i läkarens tänk om dem. Utan nu är det knägymnastik som gäller och även kortisonsprutor ska han få i båda sina knän.

Han har berättat tidigare för läkaren att han fått sådana sprutor i Sverige ( 20 år sedan) i båda knäna under en period. Det gav lite bättring då och knäna var väl lite bättre då än de är nu.

Men nu får vi se det positivt i detta och ge det en chans (säger jag som inte har smärtan 🙄) och se om det leder till någon bättring. 

Resten utav dagen höll vi oss hemmavid och fixade lite i trädgården. Mycket löv och blommor som låg i gruset efter heldagsregnet.


Fick ett papper med knäövningar som ska göras.


Har torkat lite mynta.


Mixade myntan ihop med några torkade chili som jag plockade ur fröna i.


När jag ändå hade mixern framme. Stoppade jag i hela vår torkade chiliskörd och mixade den.


Provade att ha i lite i köttfärssåsen och de var sting och hetta i den. 


Plockade in lite mer mynta som ska få torka.



Bakade även rågbröd med en massa frön i.

14 kommentarer:

  1. Hej, har också ont i mina knän. Har fått "Tuppkamsinjektioner" i knät, det hjälper faktiskt. Men, man får betala för dessa injektioner själv. (Är lite skeptisk mot kortison) Har även sedan ett halvår tillbaka börjat ta kapslar som innehåller Hyaluronsyra, och blivit mycket bättre. Båda mina stortåleder är stelopererade, fick först åtskilliga kortisoninjektioner innan det blev operation. Till slut hjälpte inte kortison, läkaren sa då att det bara var "konstgjord andning", då blev det steloperation. Hoppas din "gubbe" har bättre tur med kortisonet, och slipper värken. Trevlig helg till er!

    Kram Tummelisa

    SvaraRadera
  2. Det var precis dessa sprutor som du har tagit som gubben tog i Sverige med och de hjälpte ett tag på honom.
    Gubben blev erbjuden operation av sina stortåleder i Sverige men tackade nej. Han är glad att han gjorde det för idag har han ingen värk i dessa leder längre. Vad det beror på, det vet ingen.
    Ja vi får hoppas på att det blir bättre.
    Ha en fin helg du med.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Chiliflakes är så gott. Det är en av få saker som jag köper med när jag kommer från 🇸🇪. Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är gott tycker jag (vi) med.
      Ha en fin helg du/ni med.
      Kram

      Radera
  4. Generellt så verkar man vara mycket mer sparsam med operationer nu. Det är sjukgymnastik som ska provas under ganska så lång tid innan det är aktuellt. Min före detta kollegas man har fått två nya knän och det blev en enorm skillnad för hans del. Men visst, man får så klart testa rekommendationerna.

    Önskar en fin fredag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har också bekanta som fått både nya knäleder och höftleder och blir som en ny människa efter det.
      Klart man ska testa rekommendationerna som läkaren föreslår, eller det måste man. Men det känns lite som att börja på ruta ett igen med gubbens knän. Eftersom han varit med sina knän i Sverige med och blivit behandlad med både det ena och andra i många år.
      Fin fredag till dig med.
      Kram

      Radera
  5. Vad segt det är med din mans knä. Alltså vad tröstlöst det måste kännas. Kortison kan nog hjälpa ett tag iaf. Får han inte gå på sjukgymnastik? MEN desto härligare med chilin, och brödet och allt det goda.
    Trevlig helg önskar jag!! Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite tröstlöst känns det faktiskt. Ja vi får hoppas att kortisonet hjälper. Nej ingen sjukgymnastik hos någon. Utan det får han sköta själv med övningarna på pappret.
      Ja, chili är gott att ha i maträtter så det är kul med en egen skörd.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  6. Hoppas att knägympan och sprutorna kommer att hjälpa! Inte roligt att gå runt och ha ont...

    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det får vi hoppas på nu. För ständig värk vill man inte ha.
      Fin fredag till er med.

      Radera
  7. Godmorgon Carin,
    Jag hoppas att det löser sig för din man. Inte kul att ha ont. Vad säger läkarna i Sverige? Har ni kollat upp det? Second opinion kan vara bra ibland.
    Men underbart att du gör dina egna kryddor. Det är sådant som jag inbillar mig att jag också skall ha tid att göra i framtiden när jag klivit av ekorrhjulet.
    Varm kram och ha en fin helg,
    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har bara akut sjukhjälp i Sverige eftersom vi bor här och är utskrivna från Sverige.
      Ja det är lite skoj att mixa ihop sin egna lilla blandning av kryddor. Och det kommer du att göra med, snart så.
      Ha en fin och bra helg du med.
      Kram

      Radera
  8. Vad jobbigt för mannen att ha ont och inget görs. Hoppas träningen verkar.
    Bra och god mix av mynta och chili.
    Gillar din mormorsrutetröja nedan.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det får vi hoppas på.
      Ja, tror faktiskt det 😀.
      Tack snälla.
      Ha en bra och skön helg du med.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.