2021-03-28

Det var ju lördag

 

Så vi tog oss en sväng till marknaden. Skulle väl egentligen inte ha något särskilt men ibland så kan man hitta något som man faller för pladask. Men igår var det inte någon sådan dag, utan det blev bara en korg med jordgubbar som följde med hem. När marknaden var gjord tog vi oss en öl med Ulrika och Mats innan vi gick hem igen.

När vi kom hem skalade jag langostinos och lade de i salt. Här är inte skaldjur som är kokta som i Sverige när man köper dem, saltade och goda. Här får man fixa det själv om man vill ha det så. Ugnsbakade två bitar lax med. Som vi skulle ha till salladen lite senare.

Chatarina kom förbi en sväng och vi fikade först och bubblade en massa. Senare fixade jag till skaldjurssalladen till oss och vi satt på altanen och åt den.

Chatarina hade tänkt att gå hem, men tiden går fort när man har trevligt och helt plötsligt började det att skymma. Så det fick bli att ringa efter en taxi istället.

Sedan blev det tv:n resten utav kvällen och det var såklart "Let´s Dance" vi tittade på. Och det var helt rätt person som fick lämna tycker jag.


När vi gick där på marknaden rasade ett marknadsstånd helt ihop. Stöttorna hade vikit sig såg vi när vi gick förbi. 


Skaldjurssallad med en hemmagjord aioli till.


10 kommentarer:

  1. Jag har bara sett resultatshowen nu på morgonen och jag håller fullständigt med att det var rätt person som åkte. Men vad dom hade sabbat det programmet! Jag brukar titta på resultatshowen på morgonen efter och är då ute efter snabbrepriserna för att sen få veta resultatet och se hela programmet senare... En del saker VAR faktiskt bättre förr!

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Min son som är en mycket duktig matlagare har haft lite roligt åt mig och andra som sagt att de gjort egen aioli då vi pressat eller rivit i vitlök i färdig majonnäs. Sist gjorde jag aioli från grunden, ägg, olja, dijonsenap, vinäger, salt, peppar och vitlök. Tog högst 5 minuter och blev ju så mycket godare, så nu är sonen nöjd med mej.
    Kram Monika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blev det en snabbvariant (snabbare en 5 minuter 🙄) igår. Men äkta hemmagjord är godast.

      Radera
  3. Visst var det rätt person som åkte ut i går. Många usla dansare har hängt kvar länge i tidigare omgångar men då har det varit populära och stora kändisar. Själv tycker jag att dansen ska avgöra och inget annat.

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
  4. Hoppas ingen var under det rasande stället
    Kram

    SvaraRadera
  5. Egen gjort är väl godast för det mesta. Men ibland kan det ju vara skönt att slippa stå
    och göra allt från scratch. Då är det ju bra att man kan göra snabbvarianter eller köpa.
    Jag tittade också på Let´s dance. Mest för att det inte fanns något annat att se.
    Men det tillhör inte mina favoritprogram precis.
    Ha en fin söndag.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  6. Ser ut som stora goda shrimps. Langostino (havskräftor)ser annorlunda ut här hos oss.
    Jättegott men som sagt salt och citron och gärna lite dill behövs för en god smak vid kokningen.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Langostino är ett spanskt namn som kan avse flera arter. Inte ett namn på havskräftor eller languster. I Spanien och andra spansktalande länder används namnet ibland om storväxta räkor.
      Men havsktäftor är bra gott det med 😋.

      Radera
    2. Eller så kan man läsa tolkning i Wikipedia.
      ” Langostino is a spanish word with different meanings in different areas.”

      (Alla sorter shrimp crawfish lobster och några till lär vara ”cousins”)
      Ja godingar är de alla. 😊

      Radera
  7. Oj! Hoppas ingen kom till skada! Lets Dance har vi inte sett än. Blir väl att se på reprisen.

    KRAM Anna

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.