2018-02-09

Handling och plantering

Torsdagen gav solsken lite kylig blåst men kommer man i lä så är det hur skönt som helst.
Först åkte vi iväg och handlade lite basvaror på Mercadona och där stannade gubben vid fiskdisken. Han slog till och köpte regnbågsforell som vi skulle grilla hel till middagen. Vi fortsatte till järnhandeln även igår för att köpa en ny grej som sitter längst ut på kranen.
Eftermiddagen spenderade vi på takterrassen med att plantera ett citrusträd till. Det är ett citronträd och det ska nu vara det sista sa gubben, om man nu ska tro på det 😉. När det var dags för middagen fixade jag till fisken i foliepaket och gubben fixade till den på grillen. Under tiden ugnsrostade jag bönor i ugnen och dukade fram på altanen. Vi satt på altanen och åt eftersom vinden hade vänt och där blev det mer lä än på takterrassen.


Den där mackapären där pilen pekar köpte vi ny. 

 Lite småplock när hungern sätter in.

 Och så det sista trädet 😜

 Den här firren blev delicious food till middagen.

 Fisken blev fylld med örtväxter från vår lilla kryddtäppa.


Grillad regnbågsforell med ugnsrostade bönor + morötter med en kall yoghurtsås till.

10 kommentarer:

  1. Vad underbart att ha egna citrusträd i trädgårdstäppan. Kram=)Carina

    SvaraRadera
  2. Du retas med mig =)) Längtar till Nerja! Vill ha värme NU!!
    Njut av ert paradis. KRAM

    SvaraRadera
  3. Aha, en ny perlator!

    Så gott ni äter hos er. Både aptitretaren och middagen var verkligen i min smak. Mysigt med ett eget citronträd. Hoppas det ska ge mycket frukt.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Haha! "Sista" trädet, va? Det tror jag vad jag vill om :-D Jag har sett att många har kommit till min blogg genom att söka på "beskära citronträd". Gissar att dom blivit grymt besvikna... (kollar man på bilder med den sökningen så dyker Anders upp både här och där ;-) )

    Maten såg väldans smarrig ut :-D

    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  5. Så gott det såg ut! Och så härligt att bara kunna gå ut och plocka frukt och grönt på sin egen lilla täppa!
    Kram och trevlig fredag

    SvaraRadera
  6. Att Ni alltid varit måna om oss matgäster. det vet vi. Du är fena på uppläggningar också.
    Så roligt det måste vara kära mina barn, Ni lever ju som nygifta men det vet ju jag att ni inte är.
    Men att starta om i ett annat land, Jag önskar er bara ett stort lycka till. Var rädda om er,
    Ni firar ju 33 årsdag nästa månad. puss och kram från gumman i Östergötland.

    SvaraRadera
  7. Härligt med sol, cittonträd, egna örter, grillad fisk, äta utomhus mm mm. Härligt liv mao.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så här man vill ha det när man har det som sämst ;-)

      Radera
  8. Klar fördel att kunna välja sittplats när man ska äta ute :)
    Ha en bra lördag
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.