2018-03-21

Inköp

Igår var alla affärer öppna igen och vi behövde fylla på kylskåpet med yoghurt och grönt. Det här med att handla här mot i Sverige skiljer sig nämnvärt på kvittot tycker jag. Vi har bra mycket mer i kundvagnen än vad vi skulle haft i Sverige. Nästan (eller allt) kött här har ett billigare kilopris än i Sverige. 
Så ska gubben ta på sig byggare Bob byxorna igen, så en sväng till Leroy & Merlin för lite virke blev det också. Med virke och byggmaterial när man tänkt göra något själv, tycker vi att det är lite dyrare här än i Sverige. Men anlitar man en byggfirma så kan man få ett jobb gjort för en mycket lägre peng än om jobbet skulle ha utförts i Sverige. Men i Sverige bestämmer man ett datum och tid och saken blir gjord som man beställt. Här är det lite si och så med det. En tid eller datum är inte jätte viktig här bara jobbet blir utfört.
Jag kollade faktiskt också på en sak på Leroy & Merlin. Färg till skåpsluckorna i köket och jag har bestämt mig nu, det får bli grått på dom. Färgen här tycker jag håller samma pris som Sverige och man kan handla billigare färg på China om man vill. Den är nog säkert lika bra precis som Rustas i Sverige som jag använt många gånger.
Gubben min stal några chili från vår gamla granne José och sedan togs det kaktussticklingar utanför på allmänningen. Han planterade fröna och sticklingarna i samma kruka. Allt har nu tagits sig och börjat att växa.
Middagen igår blev ångkokta musslor och aioli med bröd till.

Byggmaterial till Byggare Bob 😉.

 Det här älskar både jag och gubben 😋.

 Ni ser, här gror det som bara den.


Nu kan man ha lyset tänt igen i vitrinskåpet utan att må dåligt😊.

8 kommentarer:

  1. Jag tror att alla var och handlade igår! ��

    SvaraRadera
  2. Hejsan mona kära Arbetsmyror,Oj vad det låter roligt med allt. Skall bliva spännande att se hur ert kök bliver. Det kommer att bliva toppen. att få ha det som man vill kring sig. Jag har dukat och gjort mackor nu på morgonen. Hon ville komma ändå och se hur jag ser ut. Skall taga lite bilder så får ni se också. Gud bevara vår data verksamhet, tänk vilken glädje för mig. Ni bor ju i rummet bredvid menar jag- kram mamma H

    SvaraRadera
  3. Skönt att hushållskassan blir billigare i alla fall. Spännande att måla om i köket. Vår skulle också behöva sig en översyn men vi kommer tyvärr aldrig till skott. Får bli ändring på det. Musslor är inte min grej men jag vet att många gillar det.

    Kram och god torsdag!

    SvaraRadera
  4. Allt med skaldjur är så gott. Har tom lärt mig gilla ostron :)
    Kul med projekt. Och med ny färg i köket kommer det nog kännas som nytt :)
    Skulle vara kul att få veta hur man ta sticklingar från kaktusar utan att döda dem. Ska försöka sätta några när vi kommer ner.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det kaktusar som man bara kan dra upp med rötterna, är det bara att plantera som vilken stickling som helst. Är det avskurna/klippta kaktusar brukar det fungera att plantera dom i jorden direkt så tar dom sig. Dom vi har planterat är små bladsticklingar som vi tagit.

      Radera
  5. Visst är det mycket billigare att handla här. Hemma är det ju jättedyrt :(
    Musslor är verkligen så gott :)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Här hemma har allt blivit så mycket dyrare tycker jag :( Musslor har jag aldrig ätit, vet inte om jag vågar heller *haha* Kommer bli så fint hos er, ser fram emot att få se sen :) Kramen <3

    SvaraRadera
  7. Jag har aldrig ätit musslor. Men har förstått att det är en delikatess. Vad skönt att kunna handla mer för pengarna än annars. Och sedan är det väl ett större utbud på frukt och grönsaker antar jag. Ja ni har verkligen ett härligt liv i Spanien. Fortsätt att må gott nu. Kram=)Carina

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.