2018-03-26

Hände inte så mycket

Var ingen märkvärdig söndag här igår. Våfflorna hade vi redan hunnit med på lördagen, så vi (gubben) fortsatte med jobbet som redan var påbörjat.
Det var en underbar dag, fast lite blåsigt var det fortfarande, men betydligt lugnare än i lördags. Jag stod väl mest bredvid i solgasset som en assisterande hjälp om det skulle behövas, när gubben slet så att svetten lackade i pannan. När jag stod där fick jag se att några av kaktusarna som vi planterat om börjat att blomma.
En stund tröttnade jag faktiskt och då smet jag in och satt en bröddeg på jäsning. Vi skulle äta rester till middag, soppan vi åt i veckan blev det över på. Så då skulle det vara gott med nybakat bröd till den, tänkte jag.
När gubben var klar med förrådet som han byggt och brödet var färdiggräddat, hade vi tänkt en snabb promenad innan middagen. Så att brödet hinner att svalna lite, så det går att skära i det.
Vi såg på himlen att det började bli mörkt och att det regnade längre bort. Men vi gick iväg, och tog en annan väg än lördags nere i dalen (flodfåran). Men halvvägs på den kom regnet och vi fick öka på stegen. Men helt plötsligt tog det tvärstopp, gången slutade tvärt och det fanns bara en slingrande liten kostig att gå. Vi kom ut till gatan till slut och fortsatte hemåt i rask takt. Tyvärr, inga mobilbilder blev knäppta nu. 
Det var faktiskt gott med värmande soppa och nybakat bröd efter den regnpromenaden.

Jobb och så jobb, ett jäkla slit att vara pensionär.


Min lilla upptäckt, när jag stod där.

 I degen var det havregryn, chiafrön, grovt mjöl, vetemjöl, olja, salt, jäst och vatten.

 Projektet klart.

Och även mitt projekt var klart.

Såg lite vanskligt ut på himlen. Ja, resten vet ni redan.

Då smakade det här jättegott när vi var tillbaka.

11 kommentarer:

  1. Så gott med nybakat bröd :) Idag skulle det sitta fint med soppa, blåser och snöar :( Ha en toppen måndag <3

    SvaraRadera
  2. Finns väl inte mycket som är godare än ett nybakat bröd! Förr bakade jag mycket matbröd men nu är det si och så med det...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vad fint det blommar :-) Lite onödigt med det där regnet, men desto mer passande med soppan då :-D

    Ha en bra start på veckan - idag blir det nog inget regn, va? :-)

    SvaraRadera
  4. Visst är det gott med nybakt bröd. Jag behöver nog också baka en omgång snart igen.
    Idag ser det ut att bli en fin dag....utan regn!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Det var som sjutton vad Ni jobbar på. Så fina Kaktusarna är, har aldrig sett en blommande kaktus så , från ert nya liv.
    Här i dag är det som uppe i Lappland igen.
    . Så härligt att läsa dina reportage orkar inte att ändra igen, hanskriver mer än vad jag vill.
    stor kram.Snart skall ni fira brällopsdagen. g r a t t i s

    SvaraRadera
  6. Wow vilka fina kaktusar! Jag kan riktigt känna doften av nybakat bröd.
    Vilken härlig helg ni verkar ha haft tycker jag

    SvaraRadera
  7. Den rosa kaktusen är jättefin. Vi "pensionärer " har också fullt upp tycker jag. ����☀️

    SvaraRadera
  8. Blommande kaktusar är så fint.
    Det känns alltid som om man har för lite förråd :)
    Jag riktigt lider mer er stressig tillvaro, haha. Njut så mycket ni kan.
    Snart kommer vi och njuter lite oxå
    Kram

    SvaraRadera
  9. Hej,
    Vad avundsjuk jag blir när jag ser blommande kaktusar. När vi bodde i Florida, Italien, och Spanien hade jag julkaktusar ute på vintern och de hade kaskader med vackra blommor. Suck! Här i Dalarna har vi snö och - 7 grader kallt nu på morgonen. Njut!
    Kram och ha en fin dag!
    Anneli

    SvaraRadera
  10. Så fina kaktusar.
    Idag är det min tur att baka bröd :) Kram.

    SvaraRadera
  11. sebetar lagi piala dunia KLIK DI SINI DEH permainan menarik di AGENS128 loh

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.