2018-03-20

Hemmadag

Igår var det farsdag här i Spanien och det mesta var stängt. Så det passade utmärkt med en hemmadag med lite småplock som man vill ha gjort. Gubben pysslade utomhus och jag inomhus som vi brukar göra. Jag tog tag i vitrinskåpets glashyllor och tog en dans med snabeldraken. När jag var klar hade solen kommit fram rätt så bra bakom alla moln. Så jag tog en pocketbok och slängde mig i en solstol på takterrassen. Men det blev inte långvarigt innan den försvann igen.
Så vi tog på oss gympaskorna och tog oss en promenad istället. När vi kom ut på gatan var det kolsvart bort över på himlen in mot Torrevieja. Men fortsatte man en bit upp på gatan och vände blicken åt andra hållet var det som en vanlig sommardag. Vi tog en promenad på en timme ungefär och några stänk kom det också. Men inget som man blev blöt av, knappt på backen heller.
Hemma igen satt vi på altanen och hörde hur vinden bara ökade i styrka och till slut kom det en ordentlig skur. Men då hade vi redan flyttat in och knäppt på tv:n.

Titti med bloggen Hwitblogg undrade om jag inte kunde skriva lite om hur det är att bo och leva här i Spanien. Fördelar och nackdelar om sådant som händer i vår vardag. 
Visst kan jag göra det, men denna tid som vi har bott här nu har allt flutit på precis som en vanlig pensionärstid i Sverige.

Bytt kuddfodral och nya blomster på bordet.

 Ett jäkla torkande på dammiga glashyllor.

 Oroväckande mörkt bort över.

 Och på vänster sida helt perfekt väder.

 Kycklingsallad fick det bli igår.

Kaffe och en ministrut slank också ner.

10 kommentarer:

  1. Tänk så olika vädret kan vara :) Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Du har så snygg inredning. Älskar ditt bord och ljusstakarna med ljus i olika färger är också jättefina. Jag är också pensionär, sjukpensionär. Men jag inbillar mig att alla utlands svenskar, som valt att leva sin pensionstid i varmare länder, har gjort ett smartare val än vi andra.
    Igår sa dom på nyheterna att våren är senare i år än den varit på många år. De tror inte att det blir någon vår förrän i slutet av april. Vi får hoppas att de har fel och att det blir tidigare.
    Kram=)Carina

    SvaraRadera
  3. Jag var aldrig orolig för hur Ni skulle klara detta. Ni är så samspelta efter 33 år, att ni har inte de problemen- Hälsan har ju också varit vänligt ställd till Er, utan problem kan ingen vara. Det bliver man bara rikare på, detta som att flytta har ni ju talat om i så många år. Och nrättar man munnen efter kappsäcken så går det alldeles utmärkt, enligt Er. L Y C K A T I L L

    SvaraRadera
  4. Igår var det härligt väder under dagen, men på kvällen kom det en rejäl skur här också. Dessutom har det blåst hela natten....nu vill vi har lite mer stabilt väder. Eller hur?
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vad skönt det låter att lägga sig i solstolen med en bra bok <3 Synd att det inte varade så länge bara ;) Skulle vara väldigt roligt att höra för och nackdelar med att bo där ni bor. Ser jag fram emot. Kram och ta hand om dig

    SvaraRadera
  6. Även om det är skillnad på Sverige och Spanien så kan jag tänka mig att man formar sig en vardagstillvaro med rutiner. Det härliga klimatet får ni dock på köpet :D

    Kram

    SvaraRadera
  7. Skulle också tänka mig att höra om fördelar och nackdelar med Spanien. Låter underbart att kunna ligga ute och läsa, även fast det blir kortvarigt. Vädret i Spanien är väl stabilare än i Sverige. Ha det gott.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  8. Vi hade också både-och-väder igår. Men till slut kom det, regnet... Nu får det faktiskt vara nog kan jag tycka!

    Sen fick jag lite dåligt samvete här också. Kollade in mitt vitrinskåp när solen låg på en stund igår. Ingen rolig syn ska jag säga... Men jag löste det genom att åka bort istället för att damma :-D

    SvaraRadera
  9. Det gäller att vända huvudet åt rätt håll när man börjar sin promenad.
    Tur att man kan vara flexibel och anpassa dagen efter väder och vind när man är helledig :)
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.