2021-08-18

God middag

 

Jag tog en sväng bort till La Zenia för att köpa doftolja på Primark. Gillar deras dofter och sortiment av det. Gubben var hemma och väntade på paket från Amazon som skulle komma. Köp dig något fint själv om du hittar sa gubben innan jag gick. 

Så jag tog det lilla lugna först när jag kom bort till La Zenia. Betade av lite butiker och gick sedan hem igen med en påse från Primark. För vem har lust att trängs i en provkö eller kassakö som ringlar sig som en orm genom butiken. Nej inte jag i alla fall, där går gränsen.

När jag var tillbaka hade Amazon inte varit och levererat gubbens paket ännu. Men när vi hade käkat klart och börjat på ett parti kortspel, då plingade det till i gubbens mobil. Då stod det en tjej ute på gatan med paketet.

Middagen igår blev vegetarisk igen och det blev biffar på tallriken. De blev supergoda så här kommer receptet.

QUINOABIFFAR

1 1/2 dl. kokt quinoa som kokt med en buljongtärning

2 st. rivna morötter 

2 st. ägg

1 msk. allkrydda

1 dl. havremjöl

1 st. hackad lök

2 st. hackade vitlöksklyftor

salt & svartpeppar

en liten skvätt Kinesisk soja


Blanda ägg, mjöl, soja och allkryddan och låt det stå och svälla ett tag.

Hacka lök och vitlöken och ha i det i äggsmeten.

Ha till sist i quinoa och de rivna morötterna. Jag gjorde både fin & grovrivet på morötterna.

Salta och peppra efter smak.

Forma sedan till biffar och stek tills de får fin färg på varje sida.

Jag serverade sallad och klyftpotatis till dem.


Forma till små biffar och stek dem i olja.


Fin färg på båda sidorna, sedan är de klara.


De blev smarriga.


Sallad och biffar med en vitlökssås till.



Potatisen kanske var överflödig. Men ville prova min nya lilla korg till dem.


6 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Det lät som en väldigt god vegetarisk rätt. Så fint med korgen till.

    Kram och ha en fin onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de blev toppenbra biffarna och lite kul med en sådan där korg till pommen.
      Fin onsdag till dig med.
      Kram

      Radera
  2. Tack för bra tips på recept! Kram //Tina

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.