2021-08-15

Vi gjorde väl något

 

Jag gick iväg ner till Chinobutiken för att köpa lite garn. För jag har tänkt att testa på att virka mormorsrutor. Så en varm och skön promenad blev det dit. Svetten bara rann ner för ryggen. Men man får tänka att det gör det på alla när det är så där varmt.

Lite senare när jag var tillbaka hemma igen fixade jag en liten tapasbricka och en lördagsdrink som vi tog med oss upp på takterrassen.

Vår takterrass är guld värd sådana här heta dagar. Där uppe fläktar det och vi kan sitta under taket i skuggan om vi vill.

Men vi hade ett litet projekt på G, så i solen blev det att vi var ett tag. Vi skulle flytta runt på lite växter som vuxit till sig så pass att de är i vägen när man ska fram.

Det är tur att gubben gjort vagnar med hjul på som alla krukor står på. Så det var inte jätte tungt att förflytta dem.

Nu blev det så mycket space så våra solsängar åkte fram igen. De har varit undangömda ett par år där uppe. Tur det går att vika ihop dem när vi tröttnar på att ha dem framme.

Klockan rusar på som vanligt och när den visade 18.30 kände vi att vi var hungriga. Så på med grillen och sedan fixade gubben middagen på den.

Vi satt kvar på takterrassen bra länge. Såg att vår granne satt på sin takterrass och hade tagit upp sin laptop och såg förmodligen på en film i mörkret. Men både jag och gubben var trötta efter lite kortspel och gick ner och tog ryggläge vid 23.00.


Den här lilla manicken köpte jag på Chinobutiken med. Ett tips från Carolin och Fredrik.


Det var väldigt svårt att välja färger. Skulle vilja ha alla färger som fanns där.


Den lilla manicken var en sådan där grej som man gör kulor av melonen. Men jag måste nog öva lite till.


Vi plockade bort visset på de taggigaste växterna med.

Inte det lättaste utan att få sig ett blodprov.


Men snygg och fin blev den.


Nu kan vi ligga raklånga båda två om vi vill.



Grillat med en god svampsås som gubben gjorde på grillen.


16 kommentarer:

  1. Du ligger helt rätt i tiden! För du vet väl att det är mormorsrutans dag idag? :-)

    Himla snällt att förklara vad det var för en manick du hade köpt, för jag fattade nada...

    Ha en skön söndag - trots hettan som ska överfalla oss.

    SvaraRadera
  2. Kan man slå huvudet mer rätt på spiken 😂. Hade ingen aning om det.
    En rolig liten manick.
    Fin söndag till dig med.

    SvaraRadera
  3. En något svettig lördag och söndagen blir nog också lite svettig. Vi får lagra lite värme till vintern. Hur vet jag inte men det kan jag ju fundera på. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tala om för mig när du klurat ut något.
      Kram

      Radera
  4. Bra med ett projekt till den kommande vinter ��
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller när man sitter i skuggan denna årstid med 😉.
      Kram

      Radera
  5. Härligt med en fläktade takterrass!
    Och kul med lite virkning. Kinesen har mycket garn att välja på. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen skönt uppe på terrassen i skuggan.
      Ja vi får se hur det går.
      Ja det har nästan lite för mycket 😉😁.
      Kram

      Radera
  6. Så härligt det låter med en egen takterrass! Ni ser verkligen ut att bo bra :D

    Kram

    SvaraRadera
  7. Åh mormorsrutor är så fint, tycker jag! Min mamma virkade varsin filt till våra tvillingtjejer tills de föddes.
    Igår mötte jag en kvinna här på Bryggan som hade en lång kofta där fram- och bakstyckena var gjorda av mormorsrutor i klassisk "10cm x10cm" och ärmen var slät virkning, men det var en stor ruta, säkert 20 x 20 cm, minst i armbågshöjd. Rätt cool på sitt sätt, men kanske inget för mig.
    Kram/Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi får se vad det blir av mina rutor 😀.
      Kram

      Radera
  8. Svar
    1. Ja vi har det bra, gubben och jag 😊.
      Kram

      Radera
  9. De där solsängarna ser verkligen inbjudande ut! Och maten ser mumsig ut som vanligt :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. En liten powernap i dem är inte fel alls.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.