2024-10-10

Det var visst en röd dag





Igår när jag tog morgonrundan tyckte jag det var som att gå ut en söndagsmorgon. Stilla, tyst och knappt några människor ute. Men det fick jag svar på när vi passerade Mercadona för där var det igenbommat. Så jag tog upp mobilen och googlade på 9 oktober Spanien. Undra om man kommer att lära sig alla dessa röda dagar någon gång. Det var Valenciadagen och den firas till minnet av år 1238 då kung Jaume I av Aragon (eller James I) återtog staden Valencia från morerna . Denna händelse markerade början på det kristna styret i regionen, som formade identiteten och den kulturella grunden för det som idag är Comunitat.

Vi hade inga ärenden som var inplanerade för onsdagen, jo ett att åka till posten. Men det får vi göra idag istället.

Så vi var bara hemma och tog dagen som den kom. Gjorde det vi alltid gör oavsett det är vardag eller helg. Resväskorna är inplockade, så det är bara att börja att packa om man vill. Men det blir väl som vi brukar göra med packningen. Det blir sista dagen allt åker ner i väskorna. Hur är ni med att packa inför en resa?


Vi vände hemåt när solen började ge sken på himlen.


Ixa fick se en liten insekt igår som hon blev helt paralyserad av.



Hon låg bara där i flera minuter och bara stirrbleg på den, när den kröp omkring bland stenarna.

16 kommentarer:

  1. Nu är det nära. Jag tycker inte om att packa och gör det i sista minuten. Det är regel och inte undantag för mig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har inte åkt ner något i väskorna ännu här. Så det blir nog i morgon.
      Kram

      Radera
  2. Ja ni har ju en roadtrip och långresa framför er!! SÅ kul det ska bli att följa den! Jag packar typ dagen före avresa, haha. Så trist att packa, och ännu tristare att packa upp. Så så kul att ni snart drar. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu är det nära och vi får se om jag bloggar under vägens gång. Annars är det ju insta som gäller tills vi kommer till Sverige.
      Ja, det är verkligen trist och precis som du skriver så är det ännu tråkigare att packa upp allt när man kommer hem.
      Kram

      Radera
  3. Lilla Ixa, så söt :) Åker också till Sverige nästa vecka, ska bli så mysigt <3 Min son har flyttat dit för studier på Lunds universitet, så det blir Skåne för min del :) Har dammat av vinterjackan och hoppas på fina höstfärger! Ha en härlig resa! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! så kul att se dig igen. Brukar titta in på din blogg och se om det hänt något hos dig.
      Okej, så mysigt. Ha en fin vistelse där du med. Och jag hoppas vi får se vackra höstfärger när vi är där.
      Kram

      Radera
    2. Tack Carin! Detsamma till er:) Jag håller på med en blogg på en ny bloggportal, men det går lite segt men jag meddelar när den är på g igen ;) Kram!

      Radera
  4. Kan tänka mig att det inte är lätt att hålla på alla röda dagar i Spanien. Storhelgerna är så klart givna men inte alla andra.
    När det gäller att packa så börjar Husse i extremt god tid och jag i god tid.
    Tänk så spännande en insekt kan vara!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tycker ju att några borde ha fastnat efter 7 år som vi bott här. Men som du säger så är de stora helgerna som gäller. Så när vi åker på lördag är det Spaniens nationaldag 😉😁.
      Min mamma kunde ha sin resväska ligga uppe över en vecka innan hon skulle ut och resa.
      Ja, nu skojar vi inte längre.
      Kram

      Radera
  5. Jag packar sent, medan jag packar gör jag mig redo för resan... och så kan vi sätta igång!
    Fantastisk solnedgång.
    Jippi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en toppengrej 👍😀.
      Mycket vackra färger på himlen.

      Radera
  6. Längesedan jag reste utomlands men jag packar nog i sista minuten eftersom jag vet vad jag ska ha med mig. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  7. Vad söt Ixa är, som en katt som fokuserar på allt som rör sig :) Jag packar i flera dagar innan jag ska iväg. Lägger fram efterhand jag kommer på saker. Och så skriver jag listor så klart ... :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, lite som en katt är hon allt ibland.
      Okej, lite som min mamma då 😀. Fast hon hade inga listor.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.