2024-10-02

Oktober nu

 

Nu är vi verkligen inne i höstmånaden, men ännu har inte termometern sjunkit så nämnvärt. Men friskare luft har vi fått och svalare kvällar likaså. Solen tittar fram vid 08.00 och försvinner ner precis innan 20.00 på kvällen. Det man kan sakna är den färgsprakande paletten i naturen som finns i Sverige denna årstid. Här har vi det grönt och en massa brunt, grått och visset som blivit sönderbränt av solen under sommaren. 

Igår morse skulle jag köra igång en maskin tvätt, men vår tvättmaskin pep varje gång när jag tryckte på startknappen. Den indikerade ett fel och jag såg en nyckel som visades på displayen. Men att maskinen skulle ha blivit låst tänket jag inte då när jag såg nyckeln. Utan jag kom ihåg att en gång fick jag ta ut magasinet med tvätt/sköljmedlet när maskinen pep, och sedan sätta tillbaka det igen och då fungerade den. Vi har en tvättmaskin som doserar ut tvätt/sköljmedel efter vikten på tvätten i maskinen.

Så jag tog ut magasinet och gick bort till diskhon för att se om jag såg något konstigt på det. Men nu höll jag inte magasinet rakt, så tvätt/sköljmedel började rinna ut över vår diskmaskin och ner på golvet. Nu var golvet fullt med en kladdig och väldoftande sörja. Att så lite kan bli så mycket, helt otroligt. Men så tänker man alltid när man spiller något.

Så det var bara att lägga sig på knä och börja torka. Nu tog ju det här sin lilla tid, om jag säger så. För man fick skölja trasan 200000 gånger för att få det återställt. Men nu är golvet skinande rent just på det stället allt rann ut. Inte tala om bakom diskmaskinen och diskbänksskåpet. Det är ju inget som man städar bakom var och varannan vecka, men nu är det gjort.

När jag låg på knä och torkade i köket tog gubben magasinet och gick in i duschen och sköljde av det ordentligt. Det tvätt och sköljmedel som var kvar tömdes ut och magasinet var skinande rent igen när det tryckes fast i tvättmaskinen.

Jag stängde luckan och vred på knappen till ett tvättprogram för att se att felet var borta. Men inte var de det, utan den pep precis likadant och nyckeln fanns kvar på displayen. Då säger gubben, men maskinen är ju låst man måste hålla in de här 2 knapparna i 3 sekunder. Och det gjordes och nyckeln var borta och maskinen slutade att pipa.

Vilken förbannade start på oktobers månad. Varför tänkte jag inte lite längre innan jag slet ut magasinet ur tvättmaskinen. Då hade jag sluppit att storstäda köket och gubben hade inte behövt stå i duschen och rengöra magasinet.

Men en sak är säker, vi har nog det mest väldoftande huset på våran gata i alla fall.


En molnbank vid horisonten.



Vi gnagade på kycklingklubbor på kvällen.

4 kommentarer:

  1. Vad dråpligt, men underhållande för mig :) Hoppas det är okej att jag ler på er bekostnad. Att ha det skinande rent är inte fy skam även om det inte var vad du hade planerat för den dagen. Men jag förstår dig, det är inte ovanligt för mig heller att jag hittar en lösning och går all-in på den även om den sen visar sig inte vara rätt. Livet. Kram

    SvaraRadera
  2. Aj då, där fick du verkligen onödigt arbete men fördelen är väl att golvet är skinande rent. Nu vet du i alla fall vad nyckeln betyder om den dyker upp igen.
    Önskar en fin onsdag!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Åååååh så blir det när man har lite bråttom, utan att behöva det egentligen. Tradigt och onödigt men som du skrev, det doftar gott. Kram

    SvaraRadera
  4. Hihi, inget ont som inte har nåt gott med sig!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.