2021-01-19

Citronberget minskar

 

Vi körde ett litet teamwork när limoncellon gjordes igår. Gubben pressade ur citronsaften och jag tog bort fint skal med zesten. Sedan var det bara spriten som skulle i, och nu ska det stå och gotta sig i ett antal veckor. När det sedan är klart är det bara att göra en sockerlag och ha i. När man såklart har silat bort skalen 😉.

När jag ändå var igång i köket provade jag att göra citronmarmelad också. Den blev väldigt syrlig och faktiskt lite besk med. Fast jag inte hade fått i något vitt från skalen. 

Men vill vi inte ha den på mackan får man väl ha i den i något bakverk, eller göra en fuskvariant av lemon curd eller ha i den när man gör glass.

Vi var också iväg och kollade på ett nytt bord och stolar till rummet. Vi slog till på ett men det kommer inte förens nästa vecka någon gång.


Mycket skal blev det.


Tre burkar med marmelad. Det vita som syns i burkarna är fruktkött och inte något från skalet.



En marmeladklick på frukostmackan.


9 kommentarer:

  1. Citronmarmelad tycker jag har en tendens till att bli lite sur och besk så jag föredrar aprikosmarmelad. Dock kommer den från ICA och icke egen odling.
    Så kul med lite nya möbler. Leveranstiden var väl ändå hyfsad tycker jag.

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat :)
    Kul med lite nya möbler
    Kram

    SvaraRadera
  3. Mycket skal blev det. Jag har hört att citronskal går att frysa in. Det ska jag prova. Kram

    SvaraRadera
  4. Limoncello är så himla gott! Det blir en dryg väntan innan ni får avnjuta den... :-)

    Ha en fin dag (som är molnigare än utlovat...) :-)

    SvaraRadera
  5. Citronmarmelad är gott. I somras smakade jag för första gången på en citron och rabarber marmelad.
    Den blandningen var väldigt god.
    Roligt med nya möbler. Bästa som finns, att få förnya sitt hem lite.
    Ha en fortsatt bra vecka.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  6. Limocello är ju så gott med en skvätt vispgrädde i. Var ngesedan jag gjorde. Jag brukade göra citronskalet av resterande citron..men lemon curd är ju inte heller helt fel
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  7. Älskar limoncello för att den påminner mig om vår resa i Italien. Jag testade också att göra egen och den blev god. Måste ju vara särskilt häftigt att använda egna citroner. Marmelad är ju också gott ibland. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  8. Mums så gott kram

    SvaraRadera
  9. Jag fryser in hela obesprutade citroner från mitt träd i Spanien. Sen är det bara att ta fram och riva över
    yoggin eller salladen eller vad man nu vill. Jättegott:)
    Kristina, Torrevieja

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.