2016-11-19

Mysdress och tofflor

Ja, så blev dagens outfit idag. Tänkte i morse att man kanske skulle lufta sig lite i novembersolen, men så blev det inte. Utan latmasken tog grepp om en och mysdressen blev kvar på hela dagen. Men jag har faktiskt gjort lite också. Sett ifatt på serien Midnattssol som går på ettan. Rensat ur några garderober + några andra skåp, och det blev 6 st sopsäck som ska till returpunkten. Sedan har jag bakat ett supergott bröd som man kan ha till glöggen eller ostbrickan. Vi har också hunnit med att ätit spagetti carbonara, en snabb och enkel rätt som är jättegod tycker jag. Så nu återstår bara lördagskvällen och det blir att se på Så mycket bättre.


Det här brödet bakade jag som är ett franskt kryddbröd.



Smakrikt och gott. Hittade receptet i tidningen Jul & Advent(Aftonbladet)


Jag ändrade lite och gjorde mitt glutenfritt.

Recept
1dl honung
1/2 dl råsocker
1 1/1 dl grädde
1 msk brödkryddor
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen kanel
1 dl torkade aprikoser
1 dl pumpakärnor
1 dl valnötter
1 dl pistaschnötter
2 dl vetemjöl
1 tsk flingsalt
2 tsk bikarbonat
smör och mandelspån till formen

Sätt ugnen på 150 grader
koka upp honung, råsocker, grädde och alla kryddor i en kastrull. Låt det sedan svalna.
Hacka aprikoserna och blanda ihop med pumpafrön och nötter. Tillsätt mjöl, bikarbonat och salt.
Blanda ihop de torra ingredienserna med vätskan.
Häll smeten i en bröad sockerkaksform.
Grädda i mitten av ugnen i 40-50 minuter. Brödet ska inte vara kladdigt.
Jag böt ut vetemjölet på glutenfritt mjöl och 3 tsk pofiber. Hade inte heller mandelspån till formen utan glutenfritt skorpmjöl.

5 kommentarer:

  1. Såg väldigt gott ut, brödet :-) Här blev det motion istället för mysdress. Lite maraton, sådär... ;-) Men nu har dom åkt på, gosekläderna.

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt med mysdressdagar😄Ha en fortsatt härlig kväll.. Kramiz

    SvaraRadera
  3. Det såg verkligen gott ut, kom på något Du skulle nog ha blivit bagare , det kanske vore något att satsa på.

    Jag också har varit duktig i dag, men nu går jag och lägger mig.
    I dag har jag haft kålpudding. det var jätte gott.
    Välkomna i morgon på kaffe klockan 11.00 vi ses
    kram mamma H

    SvaraRadera
  4. Det lät som en riktigt härlig dag :) Men du latade ju inte bara dig! Brödet såg verkligen gott ut!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Precis som en lördag ska vara! Loj och lat...
    Näe nu blir det till att baka bröd, låter hur mumsigt som helst!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.