2020-10-13

Särskild dag fast inte

 

Igår var det Spaniens nationaldag men jag vet inte om jag såg något särskilt firande precis. Det är ungefär som när man bodde i Sverige. Vill man fira sin nationaldag så gör man det, annars tar man det bara lugnt eller så jobbar man. Jag jobbade som många andra spanjorer gjorde med, såg jag.

När jag slutade och kom hem hade våra ena svenska grannar kommit ner. De hade bilat ner denna gång och ska nu vara här några månader tror de.

Middagen igår blev en vegetariskgryta på linser och kikärtor. Nu har det visst blivit vegetariskt i två dagar här.



Den blev stark, mustig och god i smaken.

9 kommentarer:

  1. Ser gott ut, men jag har liiite svårt för kikärter...är inte så förtjust i den mjöliga konsistensen, därför föredrar jag att mixa bönor och linser ;) Vi äter ju en hel del vegetariskt och vi mår båda så bra av det. Men helt vegetariska det blir vi aldrig, finns ju vissa saker man inte vill vara utan ;)
    Kul att ni "vågade" er in på den krogen, när det visade sig vara så bra! =)
    Fina klänningar du fyndat och snyggt till kängorna! Blir det så pass svalt nere hos er att ni får användning av kängor?
    Ha en fin tisdag!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under vinterhalvåret kan temperaturen på morgonen vara låg och även ibland på kvällstid. Ska man vara fin får man lida pin 😉😃 .
      Men jag kan använda dem när vi är i Sverige och hälsar på.

      Radera
  2. Vegetariskt är så gott :)
    Kul när grannar kommer ner så det blir lite rörelse i husen ett tag
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det svenska nationaldagsfirandet är ju inte mycket att hänga i julgranen heller men var och en gör vad den vill av dagen.
    Som vanligt så serverades det god mat hos er.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Här verkade många vara lediga för vi såg ovanligt mycket folk som var i farten.
    Idag får ni ta det försiktigt - tisdagen den 13:e är ju Spaniens motsvarighet till den svenska fredagen den 13:e.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Det var väldigt mycket folk ute på paseon igår, så många var nog lediga. Tidigt på morgonen väcktes vi av att det lät som kanonskott, men annars var det nog inte så mycket firande. Kram

    SvaraRadera
  6. Det finns tyvärr för lite spanjorer här omkring. 😎🇪🇦🌴😉

    SvaraRadera
  7. Svenska nationaldagsfirandet är förvånansvärt stort här i Sundsvall.
    Ja förstås inte under Corona epidemin, men annars. Det brukar vara fullt ös nere på stan.
    Jag äter också vegetariskt ett par gånger i veckan. Gott och nyttigt. Älskar kikärter. Så nötig och god smak på dom och passar till så mycket.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  8. Jaha, inget stort firande i Spanien alltså. Vegetarisk pastasås har jag lagat på jobbet idag. Tror att jag fick godkänt av både barn och kräsna vuxna. Inga kikärtor i min men röda linser och svamp. Ha en skön fortsatt Tisdag. Kraaam Pia

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.