2020-10-17

ett nytt ställe


Visst har man sett slottet på håll i Salobreña när man fortsatt förbi neråt på A7-an när vi åkt där. Men igår så var vi där i Salobreña och jobbade.

Så nu googlade jag lite mer på just slottet när jag kom hem, och såg även att det även fanns en gammal fin stadsdel också.

Så här stod det om slottet:

Under moriska tider användes slottets inre område som ett kungligt palats såväl som ett kungligt fängelse (flera arabiska kungar har fängslats inom dess murar). De yttre slottsområdena fokuserades på försvar och byggdes av de kristna på 1400-talet.

Slottet behöll sin militära betydelse fram till slutet av 1700-talet när Francisco Ramírez de Madrid tilldelades befälhavarens titel av de katolska kungarna på grund av hans engagemang i erövringen av Salobreña från morerna.

Även om stora reformationer genomfördes genom åren, övergavs Salobreña-slottet slutligen 1849 när det föll i ruin och inte längre var användbart som en strategisk militärbas.

På väg in till staden.

Och där såg man staden och slottet.


7 kommentarer:

  1. Jag ska nog inte visa det här inlägget för Anders. Slottet ser ut att ligga väldigt högt upp och byn ser brant ut... ;-)

    Ha en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar att gå och titta på gamla slott så fort ett tillfälle dyker upp. Det där slottet såg väldig pampigt ut där det tittade ner över bebyggelsen.
    Ha en fin helg.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  3. Trevlig ställen ni får se :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ni får verkligen sett mycket när ni är ute på era turer.


    Kram och god lördag!

    SvaraRadera
  5. Fint, mysigt och trevligt med lite historia
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  6. Slott gillas :) Ser verkligen mysigt ut och jag gillar att följa med på era turer i ett skön Spanien...
    Lördagskram från Titti och ett soligt Öland

    SvaraRadera
  7. Härliga turer ni har när ni åker på jobb kram

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.