2020-12-16

Så länge sedan

 

Gubben styrde lite i trädgården och jag tog min löprunda innan vi gjorde oss i ordning för att gå iväg till Ulrika och Mats. Vi var bjudna till dem på middag. 

Så igår behövde jag inte lägga en tanke på någon middag heller, utan bara sätta mig till bords och bli serverad. Två dagar i rad, det är då man kan kalla det lyxigt.

Vi satt ute först när vi kom eftersom solen lyste och värmde så gott. Vi blev bjudna på hemmagjord gluhwein (får inte till prickarna över u:et med mitt spanska tangentbord) som var supergod och grönmögelost och pepparkaka till.

När mörkret kom gick vi in och satte oss till ett uppdukat bord med fonduegrytan mitt på bordet. 

Fondueat har inte jag och gubben gjort på flera år och vår gamla elektriska fonduegryta åkte på returpunkten när vi flyttade till Spanien.

Vi fick hasselbackspotatis till vårt kött och grönsaker som åkte ner i grytan på våra pinnar. Tre goda såser serverades till maten med.

Till efterrätt och kaffet fick vi en hemmagjord pepparkaks/apelsinglass som jag glömde att fota. För då var vi så inne i sällskapsspelet som åkt fram på bordet.

Vi bröt upp innan utegångsförbudet började gälla, och vi mötte bara en hundägare som var ute med sin hund på vägen hem.


15 december och man sitter ute.


Peppisar och saffranskakor.



Nu blev man lite sugen på en egen fonduegryta igen.

8 kommentarer:

  1. Vilken mysig kväll ni hade :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh! Fondue är så himla gott och mysigt att äta. Att få hasselbackspotatis till gör verkligen inte saken sämre :-)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Så gott! Vi har en fonduegryta som vi fick i bröllopspresent och vi använder den faktiskt regelbundet.

    Ha en fin onsdag!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Men så gott det såg ut med foundue , har haft en själv men vet inte var den hamnat just nu . Flyttat lite så den ligger väl i nått förråd. //Christina

    SvaraRadera
  5. Ja men oj så längesedan man åt det. Jag tror vi lämnade vår gryta till återvinning tokigt nog. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Har förstått att det är inne att fondya igen! Pyssligt och gott.

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  7. Ja det var nog 30 år sen jag åt fondue senast.
    Vad skönt att bli bjuden på middag 2 dagar i rad.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  8. Fondue...jisses det var ett tag sedan. Vet inte hur många grytor jsg ägt och gjort mig av med. Tyvärr går bästa fonduestället i Malmö i konkurs också.
    Got är det i all fall och det är aldrig fel med att sätta sig till dukat bord
    Kram Kajsa

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.