2018-09-13

Äpplekladdkaka

Gjorde en glutenfri äpplekladdkaka till kvällsfikat i min minsta springform här om dagen. Till kladdkakan serverades vaniljglass när den var dags att äta den.


GLUTENFRI ÄPPLEKLADDKAKA
100 g smör
1 dl socker
2 ägg
1 stort äpple
2 tsk vaniljsocker
kanel
1 1/2 dl havregrynsmjöl (mixade havregryn)


1. Sätt ugnen på 180 grader. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt strösocker, vaniljsocker, ägg och havremjölet. Rör ihop allt till en smet.
2. Skala och riv äpplet och rör sedan ner det i smeten.
3. Häll smeten i den smorda springformen och pudra över kanel på smeten.
4. Grädda kakan mitt i ugnen i ca.15-20 minuter beroende på hur kladdig du vill ha den. Servera den till kaffet med vaniljglass till eller en gräddklick.

11 kommentarer:

  1. Mums vad god den ser ut, den ska jag testa. Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Den du! Tack för receptet. ����

    SvaraRadera
  3. Den lät verkligen riktigt god så jag noterar receptet!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Den såg verkligen god ut!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Såg himla gott ut! Men springform? Duktigt av dig att hinna ifatt den :-D

    SvaraRadera
  6. Det lät riktigt gott. Tack för receptet Kram.

    SvaraRadera
  7. Varm äppel(kladd)kaka med vaniljglass... Mums :)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Men wooow så gott! Tack för den. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  9. Mums!Den ser ut som mazarinbotten, ljuvlig!!!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  10. Ser jättefin ut. Smakade säkert gott. =)Kram Carina

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.