2018-09-24

Lite gott på tallriken

Fyra goda recept som har förekommit här hemma under förra vecka. Både till middagen och kvällsfikat.

Först ut blir sötpotatissallad som vi hade en dag till kycklingen. Jag körde sötpotatisen som jag delat i tärningsbitar i ugnen i ca.20 minuter och dom sista 2 minutrarna fick fikonen en liten värmetusch också. I salladen hade jag sedan fikon, färsk lök, granatäpple, tomat och Kiwi.

Nr.2 i ordningen är rödbetsgratäng som vi hade till stekt frukostkorv. Jag hade färdigkokta rödbetor så det gick snabbt i ugnen. I gratängen hade jag rödbetor som jag delade i skivor, färskost, solrosfrön, bladspenat, vitlöksklyfta, fetaost, gratängost, grädde, mjölk salt och peppar. så in med allt i ugnen i ca.20 minuter.

Det här blev till kvällskaffet en kväll. På gamla bananer och mjöliga äpplen som inte någon av oss ville äta. Banan, äpple, havregrynsmjöl, potatismjöl, ägg, kanel, smör, bakpulver, och agavesirap. In i ugnen i ca. 20 minuter på 175 grader. En liten glassklick till kakan blev det när den skulle ätas.

Sist ut blir en falsk ostkaka på zucchini som är så himla god. Zucchini, ägg, socker, vetemjöl, grädde, mjölk, söt och bittermandel. Knappt man känner skillnad på äkta och denna. Vetemjöl kan bytas ut till mandelmjöl så den blir glutenfri om man vill.

Alla recepten på de olika rätterna har jag hittat på google men har  sedan gjort lite efter man tager vad man haver principen. Lite Kajsa Varg varning men så blir det ofta när jag gör något. Sällan jag följer ett recept från punkt och till pricka. Men tyvärr så glömmer jag ofta att skriva upp (om jag inte gör det med en gång) hur jag gjorde mitt egna recept istället. Men googlar du på sötpotatissallad, rödbetsgratäng, bananäpplekaka eller ostkaka på zucchini så hittar du mängder av recept på dessa som du kan göra.


BON APPETIT!

7 kommentarer:

  1. Godmorgon
    Smarrigt, blev sugen på att testa en rödbetsgratäng :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Toppen! Tack för inspirationen......igen. ��

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen! Det såg väldigt gott ut!
    Kram

    SvaraRadera
  4. lilla vän, Du är så duktig med dina maträtter och bakverk. Du har aldrig varit rädd för att hittabpå, utanför recepten. Tänk att min dotter blev en sådan hejare på mat och bakade saker.
    På det viset är ni verkligen varit duktiga både din make och Du. Ge ut en kokbok med recept av rester och sådant.
    Här bliver det potatismos och ugnsstekt falukorv. mums vad gott

    SvaraRadera
  5. Men så mycket gott det vankades här i dag. Rödbetsgratängen lät extra mumsig!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Sååå mycket gott! Himla smarrigt ser det ut alltihopa :-)

    Ha en fin start på veckan!

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.