2021-06-10

Klimatsmart???

 

Eller miljösmart 😊 och avfallsminimering till på köpet 😁. Jag är verkligen ingen expert på detta, men försöker att tänka till lite extra ibland 😇.

Så för ett tag sedan fick jag se på nätet vad man kan göra med purjolöksroten och inte kasta den. Och jag är ju lite sådan som måste testa själv också.

Så förra veckan när vi var och handlade frukt och grönt så köpte vi som vanligt purjolök. Här förresten kan man aldrig bara köpa 1 st. purjolök på Mercadona som vi alltid handlar på. Utan de ligger alltid 2 st. paketerade. Men purjolök är gott och det går även att frysa in, så det är inga problem.

Vi hade vänner i Sverige som när de hade köpt purjolök i affären bara vred av allt det gröna när de kom hem och sedan slängde det 😮. För det gick inte att äta tyckte de. Det var bara det ljusgröna på purjon som de gillade.

Skär ni bort mängder på purjolöken om ni köper en? Eller använder ni allt på den utan roten då såklart.

Mitt tips kan vara kul att göra ihop med barn tex. Där de får ett litet projekt att sköta om varje dag och se hur det bara växer och grodas. Kanske vill de sedan smaksätta maten med sin egenodlade grönsak. 



Här kommer mitt tips!!
Släng inte roten utan sätt den i vatten i ett glas.

Byt vatten varje dag och se hur purjon börjar att växa.



Efter en vecka har mina vuxit så här mycket. 


16 kommentarer:

  1. Jag älskar det gröna, tunna tunna strimlor på mackan t.ex. Jättegott! Kanon att ha i frysen som du skriver också. Det där med glaset har jag gjort med stjälkselleri för 1 vecka sedan och har härliga selleriblad på utväxt nu. Så mumsigt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får testa selleri också då 👍.
      Kram

      Radera
  2. Wow, coolt :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och lite mera purjolök 😃.
      Kram

      Radera
  3. Det där med att använda roten, vilken bra idé. Den ska jag ta efter.
    Jag äter allt på purjolöken, utan roten förstås, och den torra gröna delen högst upp, 1-2 cm.
    Älskar purjo!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma här. Äter allt och älskar purjo.
      Ha det fint du med

      Radera
  4. Jag äter allt på purjon. Även det gröna.
    Kul med roten. Det ska jag prova.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  5. Vi äter i princip allt så här kastas inget :D

    Kram

    SvaraRadera
  6. Men så smart! Så ska man ju självklart göra i fortsättningen. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man ska inte låta något gå till spillo 😃.
      Kram

      Radera
  7. Vi äter allt på purjolöken. Gott i mat och i sallad. Vi brukar också frysa in. Tack för tips med roten! Kram //Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja purjo är gott till det mesta.
      Kram

      Radera
  8. Att sätta nya ”plantor” är jättekul. Testa grön lök den är väldigt tacksam och växer som bara den.
    Det finns massor med annat grönt tips på Pinterest ( sök på regrow kitchen scrapes)
    Ha en fin dag.
    Marie USA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag kolla 😀 tack för tipset 👍

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.