2021-06-13

Det kom en skur

 

Eftersom det inte fanns några jordgubbar på Mercadona när vi handlade så tog jag mig en snabbsväng ner på marknaden igår för att se om det fanns där.

Man märkte verkligen stor skillnad på folkmängden när jag kom till marknadsgatan mot för några veckor sedan när jag gick min marknadssväng. Nästan lite trängsel på sina ställen.

Men jordgubbarna lyste med sin frånvaro även här i grönsaksstånden. Men när jag nästan hade gått hela marknaden fick jag se i ett stånd att de hade små askar med jordgubbar. Jag stod där och väntade tills det skulle vara fritt fram och min tur. Men när jag stod och väntade såg jag hur dåliga de såg ut där de låg i sin ask, så jag gick vidare.

Och i det sista grönsaksståndet hittade jag en ask med hyffsade gubbar i. Men priset var mycket dyrare än när jag handlar de på Mercadona. Men jag ville ha mina jordgubbar och tog en ask. Förmodligen börjar redan säsongen ta slut här hos oss. Det brukar vara så att det inte finns några gubbar när det är midsommar. Precis tvärtom som i Sverige.

På eftermiddagen kom Ulrika och vi förberedde grillen. Men när vi skulle tända den började det att blåsa något så förskräckligt och åskan började att härja med. Och strax där efter kom det värsta störtskuren. Det är tur att vi kan dra ner runt om oss där uppe på takterrassen. Så det blir som ett stort rum. Så där satt vi och sippa på våran drink och väntade ut ovädret.

Det varade inte så värst länge och gubben fick fart på grillen och vi kunde äta till strålande solsken igen.


Det blev en påse churros också från marknaden. 


Hade frusit in nätmelon och mango i tärningar. Sedan körde jag de i mixern med sockerlag till en slät smet och frös det igen. Skopade upp glasen nästan fulla med sorben som blivit och fyllde på med Cava. Mycket läskande och gott. Jag döpte den till "Verano helado".



Dekorerade salladen med de kinesiska gräslökens blommor.

12 kommentarer:

  1. Churros, vad gott!
    Kan tänka mig att det blir fler och fler människor som ger sig ut nu, hoppas bara alla tar det varligt.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det vet vi ju hur det är med den saken 😏. Alltid finns det några kålrötter som inte tänker.
      Ha det fint du med

      Radera
  2. Det märks på vår gata oxå att det är mer folk i området
    Kram

    SvaraRadera
  3. Lika gott och delikat som vanligt ser jag! Det var ett tidigt slut på jordgubbssäsongen men jag förmodar att den börjar betydligt tidigare.

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, den kommer igång lite smått redan i år igen.
      Fin söndagskväll till dig.
      Kram

      Radera
  4. Men så god eran drink lät, den måste jag pröva. Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag du ska göra, för den var riktigt läskande.
      Kram

      Radera
  5. Ja det känns som om något "släppts loss" nu. Uteserveringar öppnar, restauranger satsar och snart stundar en turistinvasion på ön! Många har fått sin första dos vaccin och verkar tro att NU KÖR VI!!! Nåja, jordgubbarna är på g här nu. De första har kommit! 60:- litern!
    KRAM från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lite så är det nog här hos oss med.
      De priserna kommer aldrig jordgubbarna upp i här.
      Kram

      Radera
  6. Det märks här också att folk börjat våga sig ut igen.
    Fast jag tycker det blir lite för mycket trängsel på en del ställen.
    På onsdag kommer hela min familj i alla fall att vara färdigvaccinerade. Skönt.
    Alltid gott att äta och dricka hos er.
    Den där drinken såg super god ut.
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man får ta det lite försiktig med sådana ställen.
      Skönt att ni är färdig vaccinerade då.
      Drinken var god.
      Kram Carin

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.