2021-06-17

Gott tyckte jag

 

Testade att göra vegansk glass härom dagen, och nu blev det en med kakao i 🙄. Choklad är inte gubbens favoritsmak när det gäller glass. Annars gillar han choklad i alla dess former och smaker.

Men jag följde bara receptet som jag hittade på nätet till punkt och pricka. Eller jag halverade det faktiskt så det skulle vara lagom till 4 pers.

Men jag ska testa igen någon gång och inte ha i kakao utan bara någon sorts bär istället. Ja ni lär nog få veta för sådant brukar komma upp på bloggen.


VEGANSK CHOKLADGLASS 4 pers.

1st. burk kokosmjölk 400 ml.

1 dl. cashewnötter

1/2 dl. kakao

10 st. urkärnade dadlar som varit blötlagda.

1 tsk. vaniljpulver.


Jag mixade allt detta till en slät smet och hällde över det i en matlåda. Rörde sedan ner lite frusna bär som fanns kvar i frysen i glassmeten med. Inget som var med i glassreceptet. Men det blev en liten frysrensning 😄 samtidigt.


Ingredienserna till glassen.


Frysrensningen av bär som blandades i glassen.


Tog ut glassen och rörde runt med en gaffel i den varje timme ett par gånger under dagen.



Jag gillade resultatet och det gjorde gubben med om jag hade hoppat kakaon 😏.

10 kommentarer:

  1. Jag älskar chokladglass och det är alltid mitt förstahandsval när det finns som dessert-alternativ. Anders föredrar vanilj.
    Såg väldans gott ut det där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blev jättegod, tycker jag 😀.

      Radera
  2. Lät ju jättegott.
    Håller med T där, choklad är inte favoriten när det kommer till glass ;)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smaken är som baken 😁 delad.
      Kram

      Radera
  3. Det låter konstigt för mig med cashew och dadlar i glass men jag tror på dig när du säger att det var gott. 👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var just därför jag var tvungen att prova att göra den.

      Radera
  4. Choklad är min absoluta favoritsmak kan jag säga :D Dock har jag aldrig testat en vegansk variant.

    Kram och god torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var god för att nu vara en vegansk variant 😀.
      Fin torsdag till dig med.
      Kram

      Radera
  5. Så spännande att göra egen vegan-glass. Ser riktigt gott ut! Jag gillar också choklad, men när jag tänker efter så äter jag nog rätt sällan chokladglass...? Mest i så fall att det är ett chokladöverdrag, typ. Mina favoriter om jag köper sån "kul-glass" är päron och allra främst blåbär... mums!
    Ha nu en riktigt fin helg!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar chokladglass och glass med chokladöverdrag med såklart 😋😀.
      Fin helg till dig med.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.