2022-03-18

Den som spar

 

Sina ljusstumpar, kan göra sina egna ljus av dem. Det har jag gjort, och det var kul och några timmar försvann av skitvädret samtidigt.

Jag har gjort detta för länge sedan när vi bodde i Sverige. Om jag minns rätt så gjorde jag ljusen i pappmuggar/plastmuggar då och sedan tog ur dem där ifrån när stearinet hade stelnat.

Igår gjorde jag mina ljus i gamla majsburkar av plåt som jag dekorerat lite innan, med både färg, snöre och pinnar.


Har varit på väg att kasta denna påse många gånger. Men jag får tacka gubben som tog påsen och hängde ut den i boden så jag inte såg den. Annars hade jag inte kunnat gjutit några ljus.


Hade ett gäng glasspinnar som jag köpt för flera år sedan när jag gjorde egen pinnglass. De passade utmärkt att dekorera några burkar med.


Mellan regnskurarna var jag ute och spraymålade några burkar med.


Glasspinnarna räckte till två burkar. Spillet från pinnarna, dekorerade jag några andra burkar med.


Hade lite snörstumpar kvar sedan jag dekorerade några gympaskor.


Kruxet var att jag inte hade några metallbitar till vekarna.


Läste mig till på nätet att några hade haft tejp eller klet för att fästa veken i botten. Jag tog dubbelhäftande tejp. Funkade sådär tyckte jag.


Jag smälte (eller heter det smalt 🤔) ljusen över ett vattenbad, plockade upp vekstumparna från ljusen med en sked.


Hällde upp ljusmassan i burkarna.


Såg när stearinet började att torka att det krympte ihop i burken. Men då hade jag plockat undan och orkade inte plocka fram allt igen. Så skynda långsamt när ni gjuter ljus.



Nu har det gått ett dygn och stearinet har stelnat helt. Så jag testade att tända dem, och de brann 😊.

19 kommentarer:

  1. Liten svensklektion ;)
    Smälte (inte - smalt)
    Kunnat gjuta (inte - kunnat gjutit)
    Pekpinnigt, jag vet, men du inbjöd till det.
    Kram Monika

    SvaraRadera
  2. Jo ljusen var jättefina, fina färger, fina burkar. Du är så pysslig. Många, många år sen jag gjöt ljus men minns att de krympte när de torkade.
    Kram Monika

    SvaraRadera
  3. Du kan du! Toppenfina och allt återbrukat. Har gjort detsamma för några år sen men mina brann så dåligt så jag tyckte det inte var mödan värt.

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite pill var det allt. Så det dröjer nog ett tag innan det görs några ljus igen.
      Eller kanske om det blir långvarigt fulväder som nu då.
      Kram

      Radera
  4. Man får många "nya" ljus av de gamla stumpar man sparat :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Smart ju att göra egna ljus av stumpar. Tänkt att jag ska göra det flera gånger. Nu har jag nog slängt stumparna. För börja spara igen. Det är ju egentligen väldigt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja börja spara dina ljusstumpar och gör dina egna ljus.
      För det är väldigt enkelt att göra.

      Radera
  6. Grattis till flera nya ljus! Jag minns att vi gjorde det förr och det var med blandade resultat minns jag också.

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men, man vet att ingen annan har precis likadana ljus även om de inte blir så vackra 😉😀.
      Kram och detsamma till dig.

      Radera
  7. Carin!
    Alltså, du är grym! Jag är svårt imponerad. Jag vill också göra mina egna ljus. En fråga, var får man tag på snöret som skall vara veken? Måste man köpa det i någon specialaffär. Var hittade du ditt?

    Tack för inspirationen!

    Ha en fin fredag.

    Varm kram,

    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte mitt ljusvekegarn på Panduro i Sverige när vi var hemma i julas.
      Finns nog i Hobbyaffärer med tror jag.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  8. Åhh vad du är kreativ och påhittig. Vad fina ljuskällor du skapat. Kraaam pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, när vädret varit sisådär får man hitta på annat när man inte kan vara ute.
      Kram

      Radera
  9. Kul pyssel! Dessutom bra med återanvändning som ger mycket mysfaktor.
    Sambon ville gjuta ljus för ett tag sedan. Men det blev inget. Säkert för jag inte tog tag idet och fixade fram saker. Han behöver draghjälp så att säga.
    Kanske man skulle gjort det på ljusen som aldrig används...du gav mig något att tänka på.
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det bara att slå till och börja smälta. Om det är ljus som inte är använda kan du/ni använda dessa vekar istället för att köpa nya.
      Kram Carin

      Radera
  10. Vad fint det blev! :-) Själv eldar jag bara värmeljus och då blir det inga stumpar kvar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det eldar jag med en massa. Jag ska börja spara den lilla metallbiten i värmeljusen till mina ljus som jag gör nästa gång.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.