2020-02-21

Bara att bita i det sura äpplet


Det som orsakade fram och tillbaka resandet igår var inte att någon av oss var sjuka. Utan att jag helt plötsligt pratat med en som sa -att jag självklart kunde få ett SIP-kort (spanskt sjukvårdskort). Som jag inte kunnat få genom samtal av andra. Utan att jag måste bli medförsäkrad med gubben och fylla i en blankett E 121 från försäkringskassan i Sverige. Detta har jag gjort och även fått avslag från dem eftersom jag jobbar här.

Jag har en egen sjukvårdsförsäkring som jag betalar dyra pengar för. Jag vill inte vara oförsäkrad om det skulle hända något. Så i förrgår när vi var på vårdcentralen frågade vi, om inte jag också kunde få ett SIP-kort -självklart kan du det sa hon bakom receptionsdisken.

Hon ville ha pass, EU-kortet, recidenciakortet och så min padron. Tyvärr så hade jag inte med mig padronpappret. Men gubben sa att vi åker hem och hämtar det och får det här fixat med en gång.

Sagt och gjort åkte vi hem och hämtade det pappret, satte oss i bilen igen och åkte till vårdcentralen. Väntade tills det blev vår tur och lämnade alla papper till tjejen bakom disken, igen. Men där hade vi missförstått varandra lite med knagglig spanska blandat med engelska. Min padron skulle vara färsk med dagens datum om jag skulle kunna få ett SIP-kort. 

Okej, in i bilen och ner till Kommunhuset för att få ut en ny padron med dagens datum på. Det gick rätt så snabbt för vi hängde på låset, vi var där 13.45 (de stänger kl.14.00) så lokalen var rättså tom på folk.

Tillbaka till vårdcentralen igen med det nya padronpappret, stå i kö tills det blev vår tur, och då BINGO. Hon fixade ett SIP-kort på nolltid, men inte ett likadant som gubbens. Utan mitt gäller bara i 6 månader. Sedan får man förnya det igen, med ny padron med ett färskt datum på. Men jag fick en husläkare och är inskriven i rullarna.

Igår åkte vi till kontoret där jag tog min sjukvårdsförsäkring. Jag ville få klarhet i om mitt SIP-kort verkligen är okej. Jodå, det är det och det här med att jag måste förnya mitt kort beror nog på att jag inte gjort någon deklaration ännu här i Spanien, så de ser att jag betalar skatt. 

Men min sjukvårdsförsäkring åker jag på att betala i år med eftersom det är 2 månaders uppsägningstid på den. Så några tusen fattigare i år också. Men som sagt jag har mitt SIP-kort och jag har även en dyr sjukvårdsförsäkring. Och kanske efter jag deklarerat här i Spanien så kanske jag har ett riktigt SIP-kort som gubben har och inte behöver gå och förnya det varje halvår. Ja, ja, vi får se hur det blir.


Bara att bita i det sura äpplet men glad för SIP-kortet

11 kommentarer:

  1. Det blev onekligen en del turer fram och tillbaka men lika bra att få det ordnat. Skönt att du fick ditt SIP-kort och är inne i systemet nu. Lite retfullt med försäkringen bara men så blir det ibland.

    Kram och ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  2. Skönt att det ordnar sig till slut :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det ska inte vara lätt här i Spanien....allt tar sin lilla tid :)
    Men det ordnade sig för er tillslut!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jösses vilken byråkrati!!

    Glad fredag!
    Kramar från Eva-mari

    SvaraRadera
  5. Byråkratin är inte att leka med här i Spanien... Men stort GRATTIS till ditt SIP-kort!

    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde det hette ZIP men det ser jag ju nu att det inte gör 😁😛🙃 SIP SIP

      Radera
  6. Vilket krångel. Men skönt att det ordnade sig till slut.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  7. Och jag väntar ju på mitt körkort....har ju bara ett profisoriskt än så länge....hoppas alla bokstäver finns med när det kommer 🤓

    SvaraRadera
  8. Ja, jösses, det är mycket att tänka på. Tur att det ordnade sig till slut. Ha en fin helg! Kram //Tina

    SvaraRadera
  9. Krångligt men bra att det ordnade sig tillslut kram

    SvaraRadera
  10. Hej,
    Men usch så krångligt!
    Jag trodde att det var så att om man är EU-medborgare och bor i ett EU-land så har man tillgång till den offentliga sjukvården precis som hemma i Sverige. Har jag trott helt fel alla dessa år?

    Kram, Anneli

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.