2022-06-03

Skåpsrensning

 

Igår så blev det en liten skåpsrensning både i kylen och i skafferiet. Och av den rensningen blev det äpplemos och ett gott frukostbröd.


Några mjuka och skrumpna äpplen som ingen av oss vill äta längre.


Skalade och skivade dem och sedan ner med de i kastrullen med lite vatten. Det fick koka ihop till mos som jag kryddade med lite kanel och socker när det var klart.


Middagen blev tunna pannkakor med äpplemos till.


Väldigt länge sedan jag gjorde ett yoghurtsbröd.


Här hittade jag receptet. Jag hade inget dinkelmjöl utan tog ett grovt mjöl. Hade heller inga torkade aprikoser utan jag tog torkade fikon istället.



Väldigt saftigt och gott till frukosten.

10 kommentarer:

  1. Oj så gott! Fruktbröd är saftigt och gott! Tänk med lite smör och en skiva ost på. Till äppelmos o mjölk.

    KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, brödet smakade gudomligt gott, om jag får säga det själv 🙊. Men äpplemos och mjölk blev det inte utan yoghurt och keso med jordgubbar.
      Kram

      Radera
  2. Å så herlig... jeg elsker å bake. Eplesaus pannekaker er flotte.
    Og jeg skal prøve yoghurtbrødet ditt. Takk.
    God helg... vi feirer pinse og været er fantastisk.
    klem av Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag att du ska testa och baka.
      Ha en fin helg du med
      Kram

      Radera
  3. Äppelmos med mjölk det är gott till det nybakat fruktbröd med smält smör och en skiva ost! Tänk vilka skatter du hittade när du rensade i skåpen.

    KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev en bra skåpsrensning.
      Kram

      Radera
  4. Blev lite nyfiken på äpplemos kontra äppelmos. I Götaland säger man äpplemos och i resten av Sverige äppelmos. Jag har bott i Götaland större delen av mitt liv men är född i Svealand där jag lärde mig prata så för mig heter det äppelmos.
    Kram Monika

    SvaraRadera
  5. Vilken effektiv skåprensning - såg ju jättegott ut :-)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blev en bra skåpsrensning
      Ha det bra ni med

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.