2022-06-15

Uppblåst brödbak

 

Vi skjutsade upp grannen till flygplatsen för de skulle hem till Sverige några månader nu och kommer sedan tillbaka igen till hösten. Denna årstid som vi gått till mötes nu tycker de är alldeles för varm för att vara här. Och just nu faktiskt har vi det väldigt hett här hos oss.

När vi kom tillbaka från flygplatsen satte jag igång att baka. Frukostbrödet har varit slut ett par dagar nu, så det var dags igen. Jag hittade ett recept på nätet som jag testade. Du hittar det här. För ovanlighetens skull så följde jag det till punkt och pricka, som jag annars har väldigt svårt för när det ska bakas (eller lagas mat). Man tager vad man haver, blir det gärna när jag gör något i köket.

Vi gick faktiskt till poolen och tog oss ett långt och skönt dopp jag och gubben efter baket. Det var första för i år 🙈, bättre sent än aldrig. Inte alls mycket folk vid poolen och det gjorde ingenting alls, tyckte vi. Det är +29 i poolen nu.

På kvällen tog vi ett smakprov på brödet till fikat och det gick att äta. Såg på ett avsnitt av "Fartblinda" innan vi hoppade i säng.


Det gick snabbt och smidigt att lämna av grannen på flygplatsen.


Brödet blev lite väl uppblåst under gräddningen 😲.


Men det blev platt som en pannkaka när det hade svalnat.



Skönt att svalka av sig i värmen.

12 kommentarer:

  1. Det ser ut som en fin dag... som du hadde.
    Brødet er et slags flatbrød... god idé, jeg baker det med olivenolje og til slutt legger jeg litt olivenolje over brødet. Tror det blir bra også :-)))
    Mange hilsener til deg. p.s. vi vurderer å reise til sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var toppen vår dag.
      Ja det är ett lite tunnare bröd och olivolja på låter jättegott det med.
      Jaha, vart i Svergie?

      Radera
  2. Såg skönt ut i poolen! :-) Det börjar verkligen bli lite i varmaste laget - och det redan nu...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen skönt med ett dopp igår.
      Ja, värmen är lite tidigare i år faktiskt.
      Ha en fin dag ni med.

      Radera
  3. Kloka grannar som åker hem nu när det är liiite för varmt :)
    Kram A

    SvaraRadera
  4. Vi var ute och gick kl.7 imorse. Ja jag är chockad själv. Jag tycker som grannarna, att det är lite för varmt nu. Dags att fundera över ett bad kanske? 😉 Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var också ute vid 7 i morse.
      Visst är det varmt, men man får uppsöka skuggan eller hålla sig inomhus 😀.
      Tycker ni ska ta er ett dopp, för det var jätte nice 🌊.
      Kram

      Radera
  5. Ännu en bra för er del! Här på hemmaplan är det inte för varmt kan jag säga :D

    Kram och god onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har hört att det inte är någon rekordvärme precis i Sverige nu ☹.
      Kram och fin onsdag till dig med.

      Radera
  6. Funderar på att gå till badet men ska döma match ikväll så känns lite stressigt nu. Får hoppa i imorgon istället. Brödet ser riktigt gott ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det blir ett bad idag för dig.
      Brödet var gott med en massa smör och ost på.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.