2022-07-15

Goda burgare

 

Det var nog inget speciellt som hände igår, mer än att vi var och handlade på Mercadona. Och där var det KAOS 🤪 totalt. Fullt med (turister) folk, uppackning av varor (kartonger och pallvagnar) i varenda hörn, och sist men inte minst så var det rörigt i kassorna med 😟.

Känner mig som värsta gnällkärringen när jag skrivit dessa rader. Men även om jag har all tid i världen att handla och inga tider att passa. Så vill jag inte vara på Mercadona halva dagen för det. (Nu har jag gnällt klart).

Så jag kom ut med mina påsar till slut och kom då på att jag glömt att köpa is 😱 (fanns inte på kartan att gå in där igen). Så det fick gubben åka och göra lite senare. För just då var det bara raka vägen hem med glassen till frysen.

Men jag ska ge er ett recept på goda bönburgare.


BÖNBURGARE

1 burk kokta kidneybönor

1 riven vitlöksklyfta

0,5 dl solrosfrön

0,5 dl finriven parmesanost

1,5 dl havregryn

1 ägg

Kockens grillkrydda

lite salt

Skölj bönorna och mixa ihop allt till en smet lite snabbt i matberedaren eller för hand.

 Låt smeten vila en stund i kylen. 

Sedan är det bara att forma smeten till hamburgare och steka dem i pannan. Några minuter på varje sida.


Morotsstrips fick det bli till hamburgaren.



Jag plattade ut mina burgare mycket. Så det nästan blev som en smashburgare.


12 kommentarer:

  1. Åååååh det är så tråkigt när det är mycket folk. Varför ska alla vara där? Har de inga hem att vara i? 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, va gör de där????? 🙊😂😉.

      Radera
  2. Jisses så goda de ser ut! Och receptet ska provas så snart jag köpt solroskärnor, tack.

    Ha det fortsatt gott... och kanske lite svalare?
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gubben sa t.o.m., -skulle jag inte veta att det var gjorda på bönor, hade jag trott det var riktiga 🙄 hamburgare.
      Nja, direkt svalt har vi inte och kommer nog inte ha det heller på ett tag.
      Kram

      Radera
  3. Såg gott ut, men morotsstrips???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gjorde det 😁 och man behöver inte ha morotsstrips om man inte vill. Man kan ha hela morötter istället 😂😉.

      Radera
  4. Tack för receptet, det låter riktigt gott. Vi försöker alltid undvika att handla på de värsta tiderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det gör vi nog med. Men just nu är det mycket turister här, så affärerna är fulla för jämnan.

      Radera
  5. Tack för tipset! Det receptet gör jag en notering om. Smashburgare är min melodi och allt såg verkligen gott ut! Snopet med isen men jag förstår att ni tog det senare.

    Önskar en fin fredag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tunna, saftiga och krispiga hamburgare är gott.
      Ja, alltid glömmer man något 🙄.
      En fin fredag till dig med.
      Kram

      Radera
  6. God mat här igen! Tack för receptet! Det ser och låter gått! Vegoburgare borde jag äta mer av. Kaos i mataffär kan man vara utan! Till jul och midsommar shoppar jag online! Slipper då kaoset!

    Fin dag till dig! KRAM Anna / Channal

    SvaraRadera
    Svar
    1. De blev smarriga och goda och vegomat är bra gott.
      Ja visst kan man, men något online-köp finns inte här på Mercadona ännu.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.