2023-01-14

Fredagsmysdag

 

Fredagsmorgon och min löprunda stod först på listan. Men när man vaknar i ottan denna årstid så måste jag vänta på att klockan ska bli lite mera morgontid, innan jag ger mig iväg.

Men lite otålig som jag är så började jag att vela om jag skulle springa eller inte, innan klockan hade hunnit blivit dags och ljuset snart skulle titta fram. Men jag gav mig iväg och ångrar det inte när jag väl börjat att springa. Gjorde löpningen lite annorlunda. Sprang en låt och gick en låt i rask takt. Lite varierande och kul tyckte jag.

På middagen tog vi en längre promenad med Ixa och stannade till på An Sibin och tog en öl. Det gick mycket bättre igår med Ixa bland en massa människor. Hon var lugn och iakttog dem mest, inte att hon ville fram till alla som hon såg. 

När vi kom hem igen gjorde jag langosdegen som vi skulle ha till middag framåt kvällen. 

När Ixa slog ihop på altanen, passade jag och gubben på att ta fredagsdrinken och bara sitta och njuta en stund innan vår lilla piraya vaknade till igen.

Kvällen blev stillsam med middag på altanen och sedan tv-tittande. Vi såg på "På Spåret" och "Carina Bergfeldt".


Nu har det blivit samma runda väldigt länge. Mot förr när jag varierade mina rundor.


Men det är havet som lockar mig att ta denna runda.


En trött Ixa på hemgång.


En sådan här Agave attenuata har vi vår trädgård. Ett skott som gubben tagit ute i trädgårdsavfallet på gatan. Hur ska vi få plats i vår trädgård om den börjar blomma hos oss 😲.


Blommar med små gulvita blommor.


Gjorde en drink på vår Proviva juice som jag köpte till brödet härom dagen. Jordgubbs Gin, Proviva juice och citron läsk.


Blev så sugen på langos när vi såg på Mandelmanns. Så det fick bli vår fredagsmiddag. 



Räkor, rödlök, crème fraiche, fetaost och persilja toppade vi dom med.

12 kommentarer:

  1. Mandelmanns såg vi med och blev också sugna på langos. Jag har aldrig gjort det så det ska bli spännande när det nu blir av. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är mycket gott, och man kan ju toppade med vad som helst med.
      Kram

      Radera
  2. Langos är så gott. Det gör jag också lite nu och då! Kram

    SvaraRadera
  3. Så gott ni åt och det blev samma TV-program som hos oss. Så fin Ixa är och hon lär sig med tiden. Valpar är ju så ivriga för att sedan sekunden senare bara slockna på stället.

    Kram och god lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, langos är smarrigt och På spåret gillar vi. Även Carina Berfeldts var bra igår.
      Ja, lite så är det. Fullt ös medvetslös.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  4. Vilken fest! Så mycket gott! Förstår att löprundan drar mot havet, fantastisk himmel!

    KRAM Anna Channal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju fredag 😉😄.
      Ja, den gör ju det numera. Och det är väl inte fel att springa samma vända egentligen. Det gjorde man alltid i Sverige när man sprang i spåren uppe i Lillsjön.
      Det är alltid magiska färger på den när solen börjar att stiga upp.
      Kram

      Radera
  5. Vad smart att använda Proviva i drinken, måste provas. Vi såg samma teveprogram igår.
    Kram Monika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sökte på skoj på nätet och Fick upp drinkar på vodka. Men som vanligt fick det bli en Kajsa Warg variant.
      Båda programen är bra.
      Kram

      Radera
  6. De två första bilderna har fantastiskt ljus.
    Fin agave.
    Langos är så gott. Min granne kommer från Ungern och hon kan göra riktigt goda langos, mums.
    Trevlig lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var ett vackert ljus.
      Jag var dagmamma en gång i tiden och hade ungerska barn då. Det var då jag fick lära mig att äta langis.
      Detsamma till dig.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.