2023-01-03

Julen försvann

 

Fick vänta lite innan jag gick iväg på min promenad. För jag vill inte gå den helt i mörker utan möta upp dagen nere vid havet.

Tyst och lugnt som vanligt på gatorna, kanske någon enstaka bil som körde förbi. Även vardag i Spanien, så några skulle kanske iväg till sitt jobb.

Nere vid stranden var det inte många heller. Några som satt sig till rätta på La Zeniastranden för att se solen stiga upp. Så var det 2 st. som gick i och tog sig ett dopp med, annars lugnt och tyst där med.

När jag kom hem igen fixade jag frukost och körde igång en maskin med tvätt. Efter frukosten blev det lite datorhäng innan jag började städa bort julen. För nu skulle julen ut.

Jag har inte överdrivet med julpynt så det tog inte en evighet, men rätt skönt när det lilla försvann. från fönster, hyllor och bord.

När jag hängde tvätten tog jag och sopade av altanen och lade ut dynorna igen. För nu ser det rätt riskfritt ut att det ska komma något regn. Sen att det är fuktigt under natten, det är smällar man får ta. Skulle få nippran om jag skulle behöva plocka bort dem varje dag denna årstid. Då får man helt enkelt bli lite fuktig i baken om man prompt ska sitta på takterrassen innan solen gått upp.

Vi åkte till Mercadona och handlade på eftermiddagen med. För det var lite som behövdes fyllas på efter vi varit i Sverige. Sedan är det röd dag igen den 6 januari så lika bra att ha det gjort för veckan.

Kvällen spenderade vi på altanen tills det blev mörkt, sedan blev det 100% bonde som vi hade ett par avsnitt att se. 

Jag hoppade i säng vid 22.00 för jag har blivit lite skrovlig i halsen. Jag tappade rösten på nyårsafton och har kraxat sedan dess. Jag har ingen feber och känner mig inte dassig för övrigt. Utan är bara hes som tusan och hostar.


Kan aldrig sluta att se mig mätt på detta.


Man kan bli tårögd för mindre.


Blev lite pyssel under julstädningen igår. Av bakplåtspapper.


Gamla syltburkar.


Och ett litet limstift.


Klistra ihop långsidan på bakplåtspappret. Trä det över en glasburk och knöla till det till botten. Dra sedan upp det igen. Klipp av en bit om du inte vill ha jättehöga ljuslyktor. Jag gjorde det på några. Det blev väldigt effektfullt i spisen. Men svårt att få fram det på bild.



Första hemlagade middagen sedan vi kom hem igen. Det blev en krämig svamppasta. Det är både svensk svamp och spansk svamp i den.

12 kommentarer:

  1. Vad påhittig du är. Tänk vad man kan göra av bakplåtspapper och glasburkar. Ja sol och hav är verkligen så vackert. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här har jag inte hittat på själv. Utan något som jag sett på nätet för ett tag sedan, och kom på det igår när det blev tomt i spisen när Nisse försvann 😉😁.
      Visst är det 😊.
      Kram

      Radera
  2. Tråkigt att börja med sjukdom men det brukar bli så när man träffar barnbarnen. Här hostas det vilt med. Kram och krya på oss alla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är smällar vi får ta när man vill krama om flocken.
      Krya på er nu, och solen gör en gott.
      Kram

      Radera
  3. Fint både maten och lyktorna. Har du batteriljus i lyktorna? Känns farligt med papper och eld.
    Kram Monika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och jag hade riktiga värmeljus igår i glasburkarna. Men vi satt i rummet och hade koll på dem hela tiden. Men batteriljus är mycket bättre.
      Kram

      Radera
  4. Du är så påhittig! Du får det lilla till att bli något stort... kul! Solglitter här också... soluppgång är som en nystart... en fin dag till dig! KRAMAR Anna Channal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, men det här har jag inte hittat på själv utan hittat på nätet för ett tag sedan.
      Så härligt och jag håller med dig.
      Ha en fortsatt bra dag du med.
      Kram

      Radera
  5. Här får julen stanna till trettondagen i alla fall, sedan får vi se.
    Kreativ som vanligt!
    Så magiskt vackra bilder.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, jag tycker det känns skönt nu när sakerna plockats bort.
      Tack, ja de blev som kinesiska lyktor i spisen.
      Kram

      Radera
  6. Har också plockat undan det lilla jag har. Men stjärnorna får sitta upp ett tag till!
    Roliga ljusburkar!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, här åkte även det i fönstren förutom pinnen som bokstjärnorna hängde på. Där har jag en liten ide vad som ska hängas i den nu.
      Tack, det blev fint i öppna spisen.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.